|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / VVBV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
VVBV1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Významní vzdělanci Blízkého východu 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs má seznámit studenty s osobnostmi, které formovaly základy starověké a středověké učenosti v oblasti Blízkého východu, dále ji kultivovaly a sdílely se sousedními regiony. Zvláštní pozornost je věnována myslitelům z islámského kulturního rámce. Během seminářů je dán podstatný prostor prezentacím studentů, kteří seznamují své kolegy s výsledky samostatné práce se zadanými texty.
Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Frekventanti se orientují v obecných dějinách regionu Blízkého východu a mají i základní přehled o dějinách středověké Evropy. Umějí samostatně pracovat s prameny a prezentovat své poznatky formou referátů a multimediálních prezentací. Kurs je zakončen zápočtem. Zápočet obdrží student, který realizoval zadané prezentace v rámci seminářů a zúčastnil se závěrečné diskuse.
|
Obsah
|
1. Úvod
2. Zrod etického myšlení na Blízkém východě
3. Řecké dědictví v blízkovýchodním regionu 1
4. Řecké dědictví v blízkovýchodním regionu 2
5. Židovská gnóze a mystika 1
6. Židovská gnóze a mystika 2
7. Blízkovýchodní motivy v raně křesťanském myšlení
8. Kalám, počátky falsafy
9. al-Kindí, Ibn ar-Ráwandí, ar-Rází, al-Fárábí, Ibn Síná, Miskawajh, Ibn Adí
10. al-Bistámí, al-Ghazzálí, Ibn Arabí, as-Suhrawardí, Mulla Sadrá
11. Ibn Bádždža, al-Madžrítí, Ibn Tufajl, Ibn Rušd
12. ar-Rází, an-Nasafí, al-Džurdžání, al-Bádžúrí, Ibn Chaldún
13. Moderní a současné trendy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fakhry, Majid. Ethical theories in Islam. 2nd expanded ed. Leiden : Brill, 1994. ISBN 90-0410-107-4.
-
Základní:
De Libera, Alain. Středověká filosofie : byzantská, islámská, židovská a latinská filosofie. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-026-2.
-
Základní:
Bondy, Egon. Středověká islámská a židovská filosofie. Filosofie renesance a reformace. 5, Poznámky k dějinám filosofie 5. [1. vyd.]. Praha : Sdružení na podporu vydávání časopisů, 1995. ISBN 80-85239-30-2_.
-
Doporučená:
Fakhry, Majid. A History of Islamic Philosophy. Columbia University Press, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent zná nejdůležitější osobnosti a objevy spojené s počátky filozofického myšlení na Blízkém východě. Orientuje se v historii islámské filozofického myšlení, zná jeho nejvýznamnější postavy, koncepty a podobně |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|