|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / VVBV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
VVBV2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Významní vzdělanci Blízkého východu 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit dílo významných středověkých a novověkých vědců, učenců, duchovních, historiků, spisovatelů, filosofů a podobně, a to zejména v kontextu islámské civilizace. Podstatnou roli v rámci kurzu hraje samostatná práce a prezentace studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Frekventanti se orientují v obecných dějinách a geografii regionu a mají i základní přehled o různých disciplínách umění, lingvistiky, medicíny a přírodních věd. Umějí samostatně pracovat s prameny a prezentovat své poznatky formou referátů a multimediálních prezentací.
Kurs je zakončen zápočtem. Zápočet obdrží student, který realizoval zadané prezentace v rámci seminářů a zúčastnil se závěrečné diskuse.
|
Obsah
|
Prezentace budou zaměřeny na různé významné postavy vědy a jejich díla, a to v oblastech sociálních a humanitních věd, přírodních věd, islámských věd, falsafy a medicíny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Špelda, Daniel. Astronomie v antice. Ostrava : Montanex, 2006. ISBN 80-7225-210-0.
-
Základní:
Saliba, George. Islamic science and the making of the European Renaissance. Cambridge : MIT Press, 2007. ISBN 978-0-262-19557-7.
-
Základní:
Porter, Roy. Největší dobrodiní lidstva : historie medicíny od starověku po současnost. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-052-4.
-
Doporučená:
Vernet, J. Arabské Španělsko a evropská vzdělanost. Brno, 2007.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Zdeněk. Filosofie mezi mýtem a vědou : od Homéra po Descarta. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1789-5.
-
Doporučená:
Nasr, Seyyed Hossein. Islamic Science: An Illustrated Study. Kazi Publications, 2007.
-
Doporučená:
Morgan, Michael. Lost History: The Enduring Legacy of Muslim Scientists, Thinkers and Artists. National Geographic Society, 2008.
-
Doporučená:
Rogers, John. Origins of the ancient constellations: I. The Mesopotamian traditions. British Astronomical Association, 1998.
-
Doporučená:
Al-Djazairi, S.E. The Hidden Debt to Islamic Civilisation. Bayt Al Hikma Press, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent zná nejdůležitější osobnosti a objevy spojené s počátky vědeckého bádání. Zná mezopotamskou a egyptskou astronomii, astronomické teorie alexandrijské školy, vědu klasického Řecka, objevy v matematice, medicíně, technice. Zná vývoj všech stěžejních věd v rámci islámského kulturního rámce, umí vyjmenovat jejich nejvýznamnější reprezentanty a zhodnotit jejich dílo i význam. Vidí souvislosti s rozvojem vědeckého myšlení starověkého a středověkého Blízkého východu a moderní euroatlantické civilizace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|