|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / CH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
CH
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Chemie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
5 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KEE/CH
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit se se základními poznatky z oblasti obecné chemie, anorganického systému prvků a laboratorních metod a postupů v chemické laboratoři. Získat základní informace o prvcích a sloučeninách z ekologického hlediska.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvování praktických laboratorních cvičení a odevzdání laboratorních protokolů. Písemný test a úspěšné složení zkoušky.
|
Obsah
|
Přednáška:
1. Úvod do studia chemie. Fyzikální veličiny a jednotky. Základní chemické zákony.
2. Základní pojmy. Hmotnost atomů a molekul. Látkové množství. Molární hmotnost, molární objem. Složení látek. Molární, hmotnostní a objemový zlomek. Látková koncentrace. Hustota.
3. Chemické názvosloví anorganických látek.
4. Chemické reakce a chemické rovnice. Vyčíslování chemických rovnic. Výpočty z chemických rovnic.
5. Struktura atomu. Atomové jádro. Radioaktivita. Jaderné reakce. Elektronový obal atomu. Výstavba elektronového obalu.
6. Chemická vazba. Vznik chemické vazby. Druhy a vlastnosti chemické vazby.
7. Struktura a vlastnosti látek. Elektrické, magnetické a optické vlastnosti látek.
8. Skupenské stavy látek. Plynné skupenství. Kapalné skupenství. Pevné skupenství. Roztoky.
9. Reakční kinetika. Rychlost chemických reakcí.
10. Chemické rovnováhy. Vliv reakčních podmínek na chemickou rovnováhu. Termochemie. Termochemické zákony. Enthalpie.
11. Základy elektrochemie. Elektrolyty. Elektrolytická disociace. Acidobazické reakce. Kyseliny a zásady. Stupnice pH. Elektrolýza. Elektrodové potenciály. Galvanické články. Koroze kovů.
12. Periodický systém. s, p, d, f - prvky. Základní informace o prvcích a sloučeninách z ekologického hlediska.
Cvičení:
Základní chemické výpočty v laboratoři.
Základní laboratorní operace.
Zjišťování základních fyzikálních vlastností látek.
Separace a čištění látek. Vážení.
Práce s odměrným nádobím.
Vybrané metody zjišťování chemického složení látek.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PaedDr. Vladimír Sirotek, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PaedDr. Vladimír Sirotek, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Jan Hrdlička, Ph.D. (100%),
Doc. Mgr. Václav Richtr, CSc. (100%),
PaedDr. Vladimír Sirotek, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Drátovský, Milan. Laboratorní technika : Návody ke cvičení. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Doporučená:
Klikorka, Jiří; Hájek, Bohumil; Votinský, Jiří. Obecná a anorganická chemie : Celost. vysokošk. učebnice pro vys. školy chemicko-technologické. 1. vyd. Praha : SNTL, 1985.
-
Doporučená:
Vacík, Jiří. Obecná chemie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Hájek, Bohumil. Příklady z obecné a anorganické chemie. Praha : SNTL, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní dovednosti související s názvoslovím jednoduchých anorganických sloučenin a zápisem chemických reakcí rovnicemi. Základní znalosti o stavbě hmoty a chemických dějích |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti ovládají principy tvorby chemického názvosloví a dokáží je aplikovat na příkladech jednoduchých anorganických sloučenin. Studenti jsou schopni: - sestavit a vyčíslit chemickou rovnici, - orientovat se v PSP, - řešit základní výpočtové úlohy v chemii, - aplikovat základní poznatky z chemické termodynamiky, elektrochemie, reakční kinetiky a chemické rovnováhy na příkladech chemických dějů. Studenti ovládají základní metody práce a postupy v chemické laboratoři |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|