|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / SIM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
SIM
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Simulace elektron. a mechatron. systémů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními principy počítačové simulace a s tvorbou matematických modelů jednoduchých reálných systémů (převážně z oblasti elektrotechniky). Upozornit na možná úskalí použitých numerických metod. Seznámit studenty s vybranými profesionálními simulačními programy (Matlab, Simulink, Plecs, Psim, Dynast, atd.).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Zpracování samostatné semestrální práce.
|
Obsah
|
Úvod do systému Simulink - nadstavby programového systému MATLAB pro modelování, simulaci a analýzu dynamických systémů. Tvorba jednoduchých modelů. Přehled zabudovaných knihoven funkčních bloků. Metody simulace: spojitá a diskrétní simulace, volba integrační metody, způsoby zpřesnění a zrychlení simulace. Analýza a export výsledků. Složitější metody tvorby modelu: subsystémy, S-funkce, Stateflow . Příklady simulace regulačních obvodů. Vypracování samostatného projektu.
1. - 2. Sestavení a simulace jednoduchého příkladu z oblasti el. obvodů v prostředí Matlabu (Simulink, Plecs).
3. Problematika numerické simulace (krok, chyba a řád metody, Eulerova metoda a metody vyšších řádů).
4 - 5. Simulace polovodičového měniče (pulzní měnič s RL zátěží, regulace proudu).
6. Simulace stejnosměrného pohonu (DC motor napájený z pulzního měniče, regulace proudu, otáček).
7. - 8. Simulace složitějších systémů. Zadání semestrální práce (po dohodě i vlastní téma).
9. - 12. Samostatná tvorba matematického modelu a numerické simulace (individuální dle zadání semestrální práce) s možností průběžně konzultovat možná řešení.
13. Zápočty (předvedení funkční simulace vybraného problému ? dle zadání sem. práce, odevzdání semestrální práce).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kozák, Štefan; Kajan, Slavomír. Matlab - Simulink 1. Bratislava : Slovenská technická univerzita, 1999. ISBN 80-227-1213-2.
-
Základní:
Zaplatílek, Karel; Doňar, Bohuslav. MATLAB : tvorba uživatelských aplikací. Praha : BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-133-0.
-
Základní:
Zaplatílek, Karel; Doňar, Bohuslav. MATLAB pro začátečníky. Praha : BEN - technická literatura, 2003. ISBN 80-7300-095-4.
-
Základní:
Přikryl, Petr; Brandner, Marek. Numerické metody II. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-699-1.
-
Základní:
Karban, Pavel. Výpočty a simulace v programech Matlab a Simulink. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1448-3.
-
Doporučená:
Zeman, Karel; Spíral, Luděk. Automatická regulace v elektrických pohonech. Plzeň : VŠSE, 1987.
-
Doporučená:
Krejčiřík, Alexandr; Burian, Zdeněk. Simuluj! : simulace vlastností analogových elektronických obvodů s diskrétními součástkami. Praha : BEN - technická literatura, 2001. ISBN 80-7300-005-9.
-
Doporučená:
Mann, Heřman. Využití počítače při elektrotechnických návrzích. Praha : SNTL, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět nemá prerekvizity, nicméně vyžaduje alespoň základní znalost programování na PC (jazyk C, Pascal, případně Matlab), základní znalosti z matematické analýzy (diferenciální rovnice, apod.) a dostatečné znalosti z předmětu, pro který mají být simulace vytvářeny (předpokladem jsou základní elektrotechnické discipliny - el. obvody, stroje, pohony, regulace apod. - po dohodě lze simulovat i chování neelektrotechnických systémů) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti pochopí základní principy počítačové simulace, budou schopni vytvořit matematický model jednoduchého reálného systému, který poté podrobí numerické simulaci a následné analýze dosažených výsledků. Studenti získají praktické zkušenosti se simulacemi na PC a budou schopni samostatně vyšetřovat chování jednoduchých fyzikálních systémů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|