|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / DUHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
DUHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Přístupy k dějinám umění
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
158 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky studia dějin výtvarného umění, představit základní metodické přístupy a podat přehled o hlavních tématech výzkumu a různých praktických aspektech uměleckohistorické práce na příkladech umění od středověku do počátku moderní doby. Seminární výuka spočívá v práci s různorodými texty o výtvarném umění a architektuře, které se vztahují k dobové umělecké praxi, dále se zaměřují na muzeologii, znalectví, kulturní historii a teorii památkové péče, nebo seznamují s prací a přístupy zásadních osobností oboru. Součástí semináře je exkurze do Národní galerie v Praze, případně do sbírkových institucí v Plzni.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je odevzdání seminární práce prokazující schopnost popsat a analyzovat umělecké dílo za použití správných uměleckohistorických metod. Při ústní zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
Splnění zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři a prezentaci referátu.
|
Obsah
|
1) předmět dějin umění; základní uměleckohistorické pojmy jako styl, forma a funkce; počátky teoretické literatury o umění a architektuře
2) povaha středověkého obrazu, náboženské vyobrazení a ikonoklasmus, ikonografie středověkého umění
3) stylová analýza středověkého malířství a sochařství, vytváření uměleckých škol
4) kulturně historické přístupy v dějinách umění, problém perspektivy v dějinách umění
5) životopisy umělců na počátku raného novověku, literární tvorba umělců a vlastní životopisy
6) nová kulturní historie, kulturní antropologie raně novověké Itálie
7) okrajová témata - uměleckohistorického výzkumu grafika, umělecké řemeslo, užité umění
8) znalecké přístupy v dějinách umění
9) dějiny umění a muzeologie, první renesanční obrazárny; veřejná muzea
10) mecenát jako uměleckohistorické téma, proměny funkce uměleckých zakázek a jejich význam
11) socio-ekonomické dějiny umění, vznik uměleckého trhu
12) dějiny umění, teorie restaurování a památková péče
13) výtvarné umění a politika, umělecká kritika
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Základní:
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Doporučená:
Chadraba R. a kol. Dějiny českého výtv. umění I/1-2. Academia, 1984.
-
Doporučená:
Blažíček, Oldřich J. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 2., část 1., Od počátků renesance do závěru baroka. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0069-0.
-
Doporučená:
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
ovládat cizí jazyk (angličtina, min B1) |
ovládat základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
reprodukovat strukturu odborného textu |
parafrázovat hlavní myšlenky odborného textu |
pracovat s informačními databázemi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit hlavní témata uměleckohistorického výzkumu |
rozlišit a charakterizovat různé metodické přístupy |
vysvětlit základní terminologii teorie dějin výtvarného umění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat jednotlivá období dějin výtvarného umění |
analyzovat umělecké dílo pomocí různých přístupů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|