|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FUIHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FUIHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie umělé inteligence
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je filosofická reflexe a interpretace fenoménu umělé inteligence. Tento fenomén aktuálně prostupuje a rezonuje všemi sférami lidského světa, od vědecko-technologické přes kulturně-společenskou až po ekonomicko-politickou, a zároveň je obestřen množstvím nerealistických představ a sporných očekávání. V rámci předmětu bude UI kriticky zkoumána zejména z pohledu filosofie mysli, filosofie jazyka, logiky, epistemologie a etiky. Vedle analýzy základních pojmů a aktuálních definic a paradigmat UI budou představeny i tradiční myšlenkové experimenty a argumenty proti UI i na její podporu.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři a prezentaci referátu. Zápočet je udělen na základě úspěšně absolvovaného testu a odevzdání seminární práce, která splňuje zadání stanovené na začátku semestru.
Při kombinované zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
|
Obsah
|
1) Přirozené a umělé: homunkulové, myslící stroje a ne/skutečná skutečnost
2) UI jako paradigma: terminologie a definice, historie a současnost
3) UI jako formální systém: Turingovy stroje a problém zastavení
4) UI jako formální systém: Gödelova věta a Lucas-Penrosův argument
5) UI jako technologie: algoritmy a neuronové sítě
6) UI jako technologie: strojové (hluboké) učení
7) UI jako jazyková hra: Turingův test
8) UI jako jazyková hra: Searlova čínská komnata
9) UI jako simulace myšlení: Leibnizův mlýn a komputace mysli
10) UI jako simulace myšlení: (sebe)vědomé, morální a emoční stroje
11) UI jako simulace skutečnosti: Descartův zlotřilý démon a Putnamův mozek v kádi
12) UI jako simulace skutečnosti: Bostromův simulační argument
13) UI jako futuristická vize: Kurzweilova singularita, spása či hrozba
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RUSSELL, S. & NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3rd edition.. Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2009. ISBN 0136042597.
-
Základní:
GRAU, Ch. (Ed.). Philosophers Explore The Matrix. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0195181077.
-
Základní:
Bostrom, Nick. Superinteligence : až budou stroje chytřejší než lidé. V českém jazyce vydání první. 2017. ISBN 978-80-7260-353-4.
-
Základní:
COPELAND, B. J. (Ed.). The Essential Turing. Oxford: Clarendon Press, 2004. ISBN 9780198250807.
-
Doporučená:
BOSTROM, N. Are You Living in a Computer Simulation? In Philosophical Quarterly, 2003, Vol. 53, No. 211, 243-255.. 2003.
-
Doporučená:
HAUGELAND, J. Mind Design: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence. Cambridge, MA: MIT Press, 1981.
-
Doporučená:
SEARLE, J. Minds, Brains and Science. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
-
Doporučená:
PENROSE, R. The Emperor's New Mind. Oxford: Oxford University Press, 1989.
-
Doporučená:
Kurzweil, Ray. The singularity is near : when humans transcend biology. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03384-7.
-
Doporučená:
DREYFUS, H. What Computers Still Can?t Do. Cambridge, MA: MIT Press, 1992.
-
Doporučená:
DIAMOND, C. (Ed.). Wittgenstein's Lectures on the Foundations of Mathematics. Hassocks: Harvester Press., 1976.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
28
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat příklady použití umělé inteligence v praxi
|
vysvětlit základní definice a zákony logiky |
parafrázovat základní teorie filosofie mysli a jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním běžné informační a komunikační technologie |
interpretovat abstraktní filosofické texty |
číst odborné texty v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní paradigmata a definice UI |
popsat tradiční i aktuální filosofické argumenty v debatě o UI |
vysvětlit klíčové myšlenkové experimenty týkající se UI |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky zhodnotit technologické možnosti UI a laické představy o ní |
provést logicko-sémantickou analýzu pojmu UI v různých diskurzech |
uvést fenomén UI do souvislosti s moderním filosofickým myšlením |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|