|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / HFFHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
HFFHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie a filozofie fyziky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
11 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/SHFF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je systematizovat znalosti studentů v oblasti historie a filozofie fyziky. Studenti na jedné straně získají celkový přehled historického i ideového vývoje fyziky, na straně druhé si prohloubí znalosti vybraných témat z historie a filozofie fyziky. V souvislosti s historií fyziky je pozornost soustředěna zejména na klíčové momenty ve vývoji fyziky spojené se proměnou paradigmatu. Zvláštní pozornost pak je věnována dějinám astronomie a kosmologie. V oblasti filozofie fyziky se pozornost soustředí na filozofickou reflexi teoretických konceptů fyziky a povahy fyzikálních zákonů, dále pak na proměny fyzikálních pojmů, zejména v souvislosti s pojmy prostoru a času. Pozornost je rovněž věnována metodologickým problémům fyziky, zejména problémům spojeným s axiomaticko-deduktivní a hypoteticko deduktivní metodou, úloze experimentů a myšlenkových experimentů ve fyzice a problematice indukce.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Práce s dobovými texty klasické i moderní fyziky (též v pramenném jazyce), závěrečná písemná seminární práce (esej) a kolokvium k širšímu tématu.
|
Obsah
|
Uvedení do filosofie a historie fyziky; dělení fyziky; fenomény a objekty; fenomenalita.
Krátké shrnutí antické a středověké evropské fyziky.
Arabská fyzika, astronomie a astrologie; symbolická fáze historie fyziky.
Otevření prostoru, světa a světla.
Čas a prostor v astronomii a fyzice.
Termodynamik a elektromagnetismus.
Krystaly.
Kmitání, vlnění a (ne)konečnost.
Kontinuum a fyzikální invariance.
Mikrosvět a (in)determinismus.
Statistická povaha fyziky.
Vliv historie fyziky na epistemologii.
Meze fyziky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Heisenberg, W. Část a celek: rozhovory o atomové fyzice. Olomouc, 1996.
-
Základní:
Poincaré, Henri. Číslo, prostor, čas : výbor z prací o filosofii vědy. 1. vyd. Kanina : OPS, 2010. ISBN 978-80-87269-14-5.
-
Základní:
Feynman, Richard P. O povaze fyzikálních zákonů : sedmkrát o rytmech přírodních jevů. 1. vyd. Praha : Aurora, 1998. ISBN 80-85974-53-3.
-
Doporučená:
Simonyi, K. A Cultural History of Physics. CRC Press, Boca Raton, 2012.
-
Doporučená:
Patočka, Jan; Chvatík, Ivan,; Frei, Jan. Fenomenologické spisy. I, Přirozený svět : texty z let 1931-1949. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-307-0.
-
Doporučená:
Patočka, Jan; Chvatík, Ivan,; Frei, Jan,; Puc, Jan. Fenomenologické spisy. III/1, Nitro a svět : nepublikované texty ze 40. let. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2014. ISBN 978-80-7298-450-3.
-
Doporučená:
Holton, G. B., Brush, S. G. Physics, the human adventure: from Copernicus to Einstein and beyond. Rutgers University Press, 2005.
-
Doporučená:
Hawking, S. W. Stručná historie času : od velkého třesku k černým dírám. Vyd. 2. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-946-3.
-
Doporučená:
Serres, M. The Birth of Physics. Manchester: Clinamen Press, 2000.
-
Doporučená:
Batterman, H. (ed.). The Oxford Handbook of Philosophy of Physics. Oxford: Oxford University Press, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat nejvýznamnější představitele oboru |
popsat nejvýraznější objevy z dané oblasti a jejich roli v evropském kulturním vývoji |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat klíčové postavy a témata z oblasti historie a filozofie fyziky |
vysvětlit konkrétní termíny a aparát spojené s tématy historie a filozofie fyziky |
popsat problémy, které byly v oblasti historie a filozofie fyziky řešeny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat s porozuměním pojmový aparát a terminologii z oblasti historie a filozofie fyziky |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti historie a filozofie fyziky |
interpretovat a diskutovat vybrané texty z oblasti fyziky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kolokvium, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Kolokvium, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Kolokvium, |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|