|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ZPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ZPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základní pojmy péče o památky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se zorientuje ve vybraných pojmech péče o kulturní dědictví. Na základních příkladech pochopí jejich význam a smysl v závislosti na historickém či kulturním kontextu a dokáže je vhodně používat ve vlastní odborné práci. Naučí se interpretovat umělecké dílo z hlediska jeho památkové hodnoty. V navazujícím semináři se naučí samostatně pracovat s odbornou literaturou a používat termíny, ať už v diskusi nebo při formulování vlastních názorů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: písemná esej Kombinovaná zkouška: písemný test z probíraných témat, ústní zkouška ověřující osvojení základních pojmů v rámci pohovoru o vybrané četbě
|
Obsah
|
Úvod do předmětu: historický přehled péče o památky, hlavní osobnosti a základní teoretické a filosofické koncepce.
Památková hodnota: vývoj a proměny pojetí památkových hodnot.
Umělecké dílo jako památka: hodnota uměleckého díla jako kulturního artefaktu, umělecké dílo v kontextu péče o kulturní dědictví.
Pojetí originality v teorii umění a v památkové péči od raného novověku po současnost. Vývoj pojmů autenticita, originál, kopie atd. Dokument z Nara o autenticitě a jeho současná revize.
Architektonické dědictví, architektonická rekonstrukce a proměny koncepcí uchování děl architektury v péči o památky.
Umělecké torzo a fragment, patina. Stárnutí a poškození památek.
Vybrané aspekty současné péče o kulturní dědictví: reverzibilita, nehmotné dědictví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Riegl, Alois; Hlobil, Ivo. Moderní památková péče. Praha : Národní památkový ústav, ústřední pracoviště, 2003. ISBN 80-86234-34-7.
-
Rozšiřující:
Hlobil, Ivo. základech konzervativní teorie české památkové péče. Praha: Národní památkový ústav, 2008. ISBN 978-80-87104-32-3.
-
Doporučená:
Sedlmayr, H. Demolovaná krása. Praha, 1992.
-
Doporučená:
JOKILEHTO, Jukka. History of Architectural Conservation. OOxford: Butterworth-Heinemann, 1999. ISBN 0-7506-5511-9.
-
Doporučená:
Dvořák, M. Katechismus památkové péče. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Mezinárodní dokumenty o ochraně kulturního dědictví. Národní památkový ústav: Praha, 2007. ISBN 978-80-87104-14-9.
-
Doporučená:
HEČKOVÁ, Petra. Restaurování antických soch v raně novověkém Římě. : Univerzita Pardubice, 2015. ISBN 978-80-7395-932-6.
-
Doporučená:
MUNOZ VINAS, Salvador. Současná teorie konzervování. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015.
-
Doporučená:
Wagner, Václav. Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha : Vladimír Žikeš, 1946.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz předpokládá schopnost práce s anglicky psanou sekundární literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student umí aktivně používat odbornou terminologii z oblasti péče o kulturní dědictví. Umí vysvětlit význam těchto termínů v závislosti na historickém a kulturním kontextu. Dokáže interpretovat umělecké dílo z hlediska jeho památkové hodnoty |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|