|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DZHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DZHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny 20. století v českých zemích
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními událostmi v českých zemích v průběhu 20. století. Přednášky se budou soustředit především na politický, kulturní, hospodářský a ekonomický vývoj české společnosti v období od vzniku samostatného Československa do listopadových událostí roku 1989.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost probrané látky a prostudování vybrané literatury.
|
Obsah
|
Vznik Československa - První republika a její politické a společenské uspořádání - Mnichov 1938 a vznik a vývoj Druhé republiky - život v Protektorátu - poválečné Československo - únor 1948 - Československo v 50. A 60. letech - Pražské jaro - normalizace - Sametová revoluce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kárník, Z. České země v éře První republiky (1918-1938). Díl první, Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). 1. vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-027-6.
-
Základní:
Klimek, Antonín; Hofman, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. Svazek XIV., 1929-1938. Praha ; Paseka, 2002. ISBN 80-7185-425-5.
-
Rozšiřující:
Klimek, Antonín. Boj o Hrad. 1., Hrad a pětka. Vnitropolitický vývoj Československa 1918 - 1926 na půdorysu zápasu o prezidentské nástupnictví. Praha : Panevropa, 1996. ISBN 80-85846-06-3.
-
Rozšiřující:
Suk, Jiří. Labyrintem revoluce : aktéři, zápletky a křižovatky jedné politické krize : od listopadu 1989 do června 1990. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2003. ISBN 80-7260-099-0.
-
Rozšiřující:
Kaplan, Karel. Nekrvavá revoluce. Praha : Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0145-8.
-
Rozšiřující:
Pasák, Tomáš. Pod ochranou říše. Praha : Práh, 1998. ISBN 80-85809-88-5.
-
Doporučená:
RYCHLÍK, Jan. Češi a Slováci ve 20. století. Spolupráce a konflikty 1914-1992. Praha, 2002.
-
Doporučená:
PULLMANN, Michal. Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu. Praha, 2011.
-
Doporučená:
TÓTH, Andrej, NOVOTNÝ, Lukáš, STHLÍK, Michal. Národnostní menšiny v Československu 1918-1938. Od státu národního ke státu národnostnímu?. Praha, 2012.
-
Doporučená:
BLAŽEK, Petr. Opozice a odpor proti komunistickému režimu v Československu 1968-1989. Praha, 2005.
-
Doporučená:
OTÁHAL, Milan. Opozice, moc, společnost 1969/1989. Praha, 1994.
-
Doporučená:
KLIMEK, Antonín, HOFMAN, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české XIV. (1929-1938). Praha, 2002.
-
Doporučená:
KUKLÍK, Jan, GEBHART, Jan. Velké dějiny zemí Koruny české XV.a, b (1938-1945). Praha, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
78
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít přehled o nejdůležitějších událostech československých dějin 20. století |
orientovat se v základní problematice československých dějin ve 20. století |
chápat československé dějiny ve 20. století v širším kontextu světových dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém a německém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat stěžejní události československých dějin 20. století |
charakterizovat milníky československých dějin 20. století (první republika, Mnichov, druhá světová válka, únor 1948, Pražské jaro, období normalizace, rok 1989) |
vysvětlit činnost a působení významných osobností československých dějin 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu týkající se dějin Československa ve 20. století |
samostatně analyzovat nejdůležitější události vývoje Československa v průběhu 20. století |
samostatně interpretovat důležité fenomény československých dějin 20. století (první republika, Mnichov, druhá světová válka, únor 1948, Pražské jaro, období normalizace, rok 1989) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|