|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FDID
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FDID
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika cizích jazyků
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika cizích jazyků a francouzštiny
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit didaktiku cizích jazyků jako specifickou vědní disciplínu, která se opírá o empirické poznatky z praxe vyučování/učení cizím jazykům a pole jejíhož předmětu se vyvíjí v návaznosti na teoretické poznání řady společenských věd. Vyloženy budou základní pojmy oboru a jejich teoretická východiska. Představeny budou tradice v českém myšlení o jazycích a jejich osvojování, současné trendy v učení jazykům ve světě. Zvláštní pozornost bude věnována otázkám multilingvismu a multikulturalismu, jako uznávaným principům evropských jazykových politik.
V návaznosti bude student uváděn do konkrétní problematiky vyučování a učení francouzštiny, budou představeny didaktické způsoby zprostředkování poznatků z francouzské fonetiky, gramatiky, lexikologie, strategie práce s literárním textem a autentickými materiály, způsoby zvládání řečových dovedností - četby, poslechu, psaného a ústního projevu. V seminářích se dbá o rozvoj pedagogické reflexe posluchačů, podporován je invenční přístup k řešení konkrétních problémů.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce a její ústní prezentace.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
- Didaktika cizích jazyků jako specifická vědní disciplína
- Lingvistický a didaktický přístup ke studiu cizích jazyků
- Jazyk mateřský a jazyk/y cizí
- Strategie a styly učení jazykům, autonomie žáka/ autonomie učitele
- Jazykové vzdělávací politiky v EU, role pedagogické dokumentace
- Základní řečové kompetence a způsoby jejich zvládání
- Způsoby osvojování gramatiky a způsoby osvojování lexika
- Ambivalentní postavení překladu v současné didaktice cizích jazyků
- Úvod do korektivní fonetiky francouzštiny
- Francouzská gramatika z hlediska komunikativního přístupu k učení jazykům
- Literatura v hodinách francouzštiny
- Práce s učebnicí
- Evaluace a přednosti autoevaluace žáka
- Interkulturální pojetí ve výuce francouzštiny
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hendrich J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN, 1988.
-
Základní:
Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
-
Doporučená:
Rivenc, P. Apprentissage d´une langue étrangere/seconde. 3. La méthodologie.. Bruxelles, De Boeck, 2003.
-
Doporučená:
CUQ, J.P. - GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde.. PUG, 2002.
-
Doporučená:
Kyloušková, Hana. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4373-2.
-
Doporučená:
Puren Ch. La didactique des langues étrangeres a la croisée des méthodes. Essai sur l'éclectisme. Paris, Didier, 1994.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Doporučená:
Choděra, R. Obecná didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru.. Praha, Academia.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student si osvojí základní pojmy oboru a jejich teoretická východiska, seznámí se se současnými trendy v učení jazykům. Student bude uveden do konkrétní problematiky vyučování a učení francouzštiny a seznámí se s didaktickými způsoby zprostředkování poznatků z francouzské fonetiky, gramatiky, lexikologie, strategie práce s literárním textem a autentickými materiály, způsoby zvládání řečových dovedností -četby, poslechu, psaného a ústního projevu. Student bude veden k pedagogické reflexi a k invenčnímu přístupu při řešení konkrétních problémů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|