|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FKAFL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FKAFL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kapitoly z francouzské lingvistiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty s přínosem významných francouzských lingvistů k vývoji lingvistického myšlení. Osobnosti jsou představeny v kontextu světové lingvistiky. Jejich význam je doložen úryvky ze stěžejních děl, které jsou analyzovány v seminářích.
|
Požadavky na studenta
|
Přednesení referátu.Splnění ústní zkoušky.
|
Obsah
|
- Historie indoevropských jazyků v díle Antoina Meilleta
- Dichotomie langue / parole podle Ferdinanda de Saussura
- Funkce, forma, výpověď podle Emila Benvenista
- George Mounin o historii jazykovědy
- Marcel Cohen o sociolingvistice
- André Martinet v návaznosti na odkaz Pražského lingvistického kroužku
- Aurélien Sauvageot a mluvená francouzština
- Idiolekt v pojetí Josepha Vendryese
- Oswald Ducrot o argumentaci
- Sémantika v pojetí Bernarda Pottiera
- Marina Yaguello o gramatickém rodu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Marie Fenclová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Lenka Fenclová (100%),
Doc. RNDr. Tomáš Hoskovec, CSc. (100%),
doc. Mgr. et Mgr. Radka Mudrochová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Lenka Fenclová (100%),
Doc. RNDr. Tomáš Hoskovec, CSc. (100%),
doc. Mgr. et Mgr. Radka Mudrochová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
De Saussure, F. Cours de linguistique générale. 1995.
-
Základní:
Meillet, A. La méthode comparative en linguistique historique. 1928.
-
Základní:
Chiss, J.-L. ; Filliolet, J. ; Maingueneau, D. Linguistique française. Paris, Hachette, 2002.
-
Doporučená:
Mounin, G. Histoire de la linguistique. Des origines au XX° siecle. PUF, 1967.
-
Doporučená:
Bouqet, S. Introduction ? la lecture de Saussure, éd. Payot, 1997.
-
Doporučená:
Ono, A. La Notion d'énonciation chez Émile Benveniste. Limoges, Éditions Lambert-Lucas, 2007.
-
Doporučená:
Gil, Marie. Les Deux Écritures. Paris: Cerf, 2010.
-
Doporučená:
Nünning, Ansgar; Trávníček, Jiří; Holý, Jiří. Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno : Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
-
Doporučená:
Lachmann, Renate. Memoria fantastika. Praha : Herrmann & synové, 2002.
-
Doporučená:
Cohen, M. Pour une sociologie du langage, 1956.
-
Doporučená:
Riffaterre, Michaël. Sémiotique de la poésie. Paris: Seuil, 1982.
-
Doporučená:
Kristeva, Julia. S?miôtik?. Recherches sur une sémanalyse. Paris Seuil, coll. " Tel Quel ", 1969.
-
Doporučená:
Ebert - Zeminová, Catherine. Textasis. Anagogie interpretačního vztahu. Praha: Karolinum, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
37
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student - získá požadované znalosti z probírané problematiky - je schopen analyzovat vybrané úryvky probíraných autorů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|