|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FKALT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FKALT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kritická analýza literárních textů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na rozvíjení praktických schopností studentů kvalitně analyzovat literární díla především současných francouzských spisovatelů. V předmětu studenti uplatní informace získané během Úvodu do studia literatury, učí se správně strukturovat rozbor literárního díla, jakož i používat základní naratologické termíny v praxi, podrobněji se seznamují s jednotlivými směry literární kritiky (strukturalismus a poststrukturalismus, postmoderní kritika, mýtokritika, apod.) a učí se aplikovat jejich poznatky a postupy na rozbor konkrétních děl. Seminář umožňuje studentům nejen ovládnout literární analýzu, ale i hlouběji nahlédnout do nitra francouzské literatury. Při výběru textů je postupováno chronologicky, aby studenti lépe pochopili vývoj literatury posledních let. Těžištěm výuky je rozbor postmoderních děl a děl současných autorů. Pro lepší uchopení postmoderních textů je pozornost věnována i bezprostředně předcházejícímu období zániku avantgard. Během zkoušky každý student ostatním kolegům představí stručnou analýzu dvou próz probíraných autorů a jednoho teoretického díla probíraných kritiků. Cílem je vyvolat mezi studenty diskuzi. K jedné z představovaných próz studenti odevzdají formou seminární práce podrobný kritický rozbor.
|
Požadavky na studenta
|
Student během ústní zkoušky krátce představí tři nastudovaná díla, z nichž jedno teoretické. Zároveň písemně vypracuje podrobný rozbor literárního textu jednoho z probíraných autorů.
|
Obsah
|
Základní pravidla literární analýzy, osvojení základních termínů naratologie (Genette, Greimas, Eco), ukázkový rozbor s využitím strukturalismu (Barthes) - Michaux
- MODERNA - konec avantgard - Nový román (Robbe-Grillet) - Robbe-Grillet
- Tel Quel a poststrukturalismus (Foucault, Derrida, Kristeva)
- POSTMODERNA - postmoderní kritika (Lyotard, Habermas, Eco, Hutcheon)
- postmoderní postupy:
a. diskontinuita - koláž - Butor
- fragmentální psaní - Barthes
- hybridace jazyková - Poulin - a žánrová - Ben Jelloun
b. metatextualita - palimpsest - Echenoz, apokryf, citace
- metadiskurzivita, metanarativita, metafikce ? Echenoz
c. renarativizace
- SOUČASNÍ AUTOŘI (renarativizace)
a. návrat k subjektu - autobiografie (Lejeune), autofikce (Doubrovsky)
- provokativní autobiografie - Guibert
b. návrat k příběhu - historie - Yourcenar
- mýtus (Bachelard, Barthes, Lévi-Strauss) - mýtus jako hypotext - Giraudaux - mýtotvorný román - Tournier
- mytologizující tendence - Le Clézio
- detektivka Půlnoční školy (minimalismus - Schoots) - Viel
c. návrat k realitě - syrový realismus - Houellebecq, Bon, Kaplan a ploché psaní - Ernaux
- prekérní realismus - Darrieussecq, NDiaye
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Viart, D., Vercier, B. La Littérature française au présent - Héritage, modernité, mutation. Paris : Borduas, 2008. ISBN 9782047309476.
-
Základní:
Barthes, Roland. Mythologies. Paris : Éditions du Seuil, -199. ISBN 2-02-000585-9.
-
Doporučená:
Eco, U. Apostille au "Nom de la rose". Paris, Livre de poche, 2006. ISBN 2-253-04414-8.
-
Doporučená:
Genette, G. Figures III. Paris, Éditions du Seuil, 1972. ISBN 2-02-002039-4.
-
Doporučená:
Bachelard, G. La Poétique de l'espace. Paris, P.U.F., 2009. ISBN 978-2-13-057596-2.
-
Doporučená:
Lejeune, P. Le pacte autobiographique. Paris, Seuil, 1997. ISBN 2-02-004293-2.
-
Doporučená:
Lyotard, F. Le postmoderne expliqué aux enfants. Paris, Galilée, 1986. ISBN 9782718607092.
-
Doporučená:
Schoots, F. ?L?écriture ?minimaliste?? in Amnouche-Kremers, M.; Hillenaar, M. Jeunes auteurs de Minuit, Amsterdam, Rodopi, 1998. ISBN 90-5183-544-2.
-
Doporučená:
Gil, Marie. Les Deux Écritures. Paris: Cerf, 2010.
-
Doporučená:
Nünning, Ansgar. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host,, 2006.
-
Doporučená:
Lachmann, Renate. Memoria fantastica. Praha: Hermann a synové, 2002.
-
Doporučená:
Robbe-Grillet, A. Pour un nouveau roman. Paris, Les éditions de Minuit, 1979. ISBN 2-7073-0062-4.
-
Doporučená:
Riffaterre, Michaël. Sémiotique de la poésie.. Paris: Seuil, 1982.
-
Doporučená:
Kristeva, Julia. S?miôtik?. Recherches sur une sémanalyse. Paris Seuil, coll. " Tel Quel ", 1969.
-
Doporučená:
Ebert-Zeminová, Catherine. Textasis. Anagogie interpretačního vztahu.. Praha Karolinum, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní pojmy literární teorie |
rientovat se v základních rysech v literatuře 20. století (kvůli náplni literárního korpusu) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst francouzsky celistvý text na úrovni B2 ERR |
umět analyticky i synteticky uvažovat v abstraktních myšlenkových konstruktech |
analyzovat v základních rysech text poetický, prosaický, dramatický |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
osvojit si základní termíny narratologie období moderny a postmoderny |
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
definovat základní pravidla literární analýzy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat a analyzovat literární texty významných francouzských spisovatelů v naratologických souvislostech |
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské kritiky, a tím nahlédnout hlouběji do samotné literatury |
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literární kritiky |
analyzovat literární text |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
|
|
|