|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FRL1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FRL1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Francouzská literatura 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu vedeného ve francouzštině je podat systematicky pojatý přehled nejdůležitějších směrů a osobností francouzské literatury od nejstarší doby až do 18. století. Po absolvování celého cyklu by měl student získat základní orientaci ve francouzské literatuře tohoto období, znát její vývoj i národní specifika a být schopen ji začlenit do širšího evropského či světového kontextu. Seminář se zaměřuje především na rozbor textů, ukázek z nejvýznamnějších děl probíraného období.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce na jedno z probíraných témat a její prezentace ve francouzštině.
|
Obsah
|
Nejstarší francouzská literatura, "chansons de geste"
Dvorská literatura (lyrická poezie a román)
Realistická a satirická literatura 12. a 13. století (Le roman de renard, fablely, Le roman de la rose
Středověká poezie (Villon) a středověké divadlo
Renesanční humanismus, hlavní představitelé francouzské literatury 16. století
Definice pojmu "humanismus" a jeho zasazení do specifiky francouzského historického kontextu
Rané fáze humanismu (Rabelais) a jeho skeptičtější závěr (v Montaignově filozofii)
Dobová poezie (Du Bellay, Ronsard) a problematika jazyka, který se začíná postupně vymaňovat z dosud převládajícího latinského kontextu
Díla francouzských autorů zasazena do širšího evropského rámce a srovnána s dobovou zahraniční tvorbou (Erasmus Rotterdamský, Pico della Mirandola, Thomas More, atd.).
Klasicismus, estetika klasicismu, která v sedmnáctém století zcela ovládla francouzský královský dvůr, odkud se šířila dále do Evropy
Zhodnocení, do jaké míry francouzský klasicismus skutečně vychází ze všeobecně vyžadovaných zásad Aristotelovy Poetiky a v čem ji naopak přesahuje (viz Malherbe, Boileau)
Nakolik doboví velikáni (Corneille, Moliere, Racine) respektovali či naopak důmyslně obcházeli jednotlivá klasicistní pravidla (jednota místa, času a děje, zásada pravděpodobnosti, atd.)
Francouzská filozofie a literatura osmnáctého století - prvky osvícenského diskursu dodnes ovlivňující francouzskou mentalitu, nesporné přínosy ale i četná úskalí tohoto filozofického směru
Rané osvícenství (Montesquieu, Voltaire), tzv. druhá generace (Diderot), následná kritická reakce předznamenávající romantismus (Rousseau)
Osvícenské představy o fungování státu, výchově jednotlivce či roli náboženství ve společnosti (dodnes diskutovaná laicita)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opora k předmětu Francouzská literatura 1 je k dispozici v sekci Courseware, vcetne materialu k seminarum.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-240-7.
-
Doporučená:
Radimská, Jitka; Horažďovská, Marcela. Antologie francouzské literatury = Anthologie de la littérature française. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2001. ISBN 80-7238-109-1.
-
Doporučená:
Lagarde et Michard. Collection littéraire tome 1,2,3. Paris, Hatier, 1988.
-
Doporučená:
Kyloušek, Petr. Dějiny francouzsko-kanadské a quebecké literatury. Vyd. 1. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-140-2.
-
Doporučená:
BRUNEL, P., BELLENGER, Y., COUTY, D., SELLIER, P., TRUFFET, M. Histoire de la littérature française, tome 1. Paris, Bordas, 1981.
-
Doporučená:
DECOTE, G. Historie de la littérature française. Paris, Hatier, 1998.
-
Doporučená:
Doležalová, Pavla. Slovník francouzsky píšících spisovatelů : Francie, Belgie, Lucembursko, Švýcarsko, Kanada, Maghreb a severní Afrika, "Černá" Afrika, Libanon, Oblast Indického a Tichého oceánu. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-130-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
37
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost francouzského jazyka na úrovni B2 dle SERR |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět literárnímu textu
sumarizovat hlavní myšlenky úryvku literárního textu
používat efektivně slovník
vyhledat informaci v textu
diskutovat na dané téma |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v základních vývojových etapách francouzské literatury do 18.století |
definovat základní pojem chanson de geste |
definovat základní pojmy realismus, humanismus,klasicismus, osvícenství |
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle ERR |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech |
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury |
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury |
analyzovat literární text |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
|
|
|