|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FVFJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FVFJ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývoj francouzského jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s vývojem jazykového systému a vést je k schopnosti porozumět jazyku starofrancouzských textů. Dalším cílem je poskytnout studentům základní informace o obecných zákonitostech vývoje jazyka. Budou prezentovány dějiny francouzského jazyka do současnosti. Posluchači budou seznamováni s nejdůležitějšími změnami, k nimž došlo zejména v rovině zvukové a morfosyntaktické, i s charakteristickými rysy jazyka v jednotlivých vývojových stádiích od lidové latiny přes starou a střední francouzštinu až po moderní dobu. Pozornost bude věnována historickému pohledu na dialekty.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce.
|
Obsah
|
- Úvod do studia historického vývoje francouzského jazyka, seznámení s literaturou a s obsahem předmětu a požadavky k zápočtu. Obecně o vývoji jazyka.
- Latina, proces romanizace, lingua romana rustica.
- Přehled změn - zvukové, morfosyntaktické, lexikální.
- Periodizace vývoje francouzského jazyka.
- Od období lidové latiny k době galorománské.
- Období starofrancouzské.
- 9. a 10. století.
- Doba 11. až 13.století.
- Od 2. poloviny 13. století do začátku 16. století.
- Od začátku 16. století do roku 1715.
- Od 18. století až do počátku 20. století.
- 20. století a doba současná.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bonnard, H. - Régnier, C. Petite grammaire de l'ancien français. Paris, 1989.
-
Základní:
Brunot, F. - Bruneau, C. Précis de grammaire historique de la langue française. Masson et Cie, 1969.
-
Doporučená:
Rey, Alain. Dictionnaire historique de le langue française. Paris : Dictionnaires le Robert, 1998. ISBN 2-85036-565-3.
-
Doporučená:
Hasenohr, G. Introduction a l'ancien français. Sedes, 1990.
-
Doporučená:
Väänänen, V. Introduction au latin vulgaire.. Paris, Klincksieck, 1981.
-
Doporučená:
Zink, G. L´ancien français. PUF Paris, 1993.
-
Doporučená:
Quitt, Zdeněk. Latinská mluvnice. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
-
Doporučená:
Lodge, R. Anthony. Le français. Histoire d´un dialecte devenu langue. Librairie Artheme Fayard, 1997.
-
Doporučená:
Zink, G. Le moyen français.. PUF Paris, 1990.
-
Doporučená:
Rocher, K. Praktická mluvnice francouzská na základě latiny. Praha 1928.
-
Doporučená:
Rocher - Skála, K. Učebnice staré franštiny.. Praha, 1946.
-
Doporučená:
Vondráček, Antonín. Úvod do studia francouzského jazyka. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-761-0.
-
Doporučená:
Šabršula, J. Vývoj francouzského jazyka.. Ostravská univerzita, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní jazykovědné termíny |
popsat základní rysy jazykového systému francouského jazyka |
genealogicky zařadit francouzký jazyk |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat ve francouzštině alespoň na úrovni B1 dle SERR |
globálně porozumět odbornému textu z oblasti obecné jazykovědy |
vytvářet glosář k odbornému textu z oblasti (obecné) jazykovědy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat souvislosti a vztahy jednotlivých složek jazyka jako systému a vztah jazyka, myšlení a reality |
definovat jednotlivé etapy vývoje francouzského jazyka
|
popsat a vysvětlit charakter studovaného jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat znaky francouzského jazyka |
analyzovat jazykové roviny studovaného jazyka |
porovnat charakteristické znaky studovaného jazyka s češtinou |
orientovat se v odborném textu z oblasti obecné jazykovědy, porozumět mu, shrnout jej a začlenit nové poznatky do širšího kontextu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
|
|
|