|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / 1DIAA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
1DIAA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kritická diskursivní analýza
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/DIAA
|
Vyloučené předměty
|
KSS/DIA
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je podat studentům základní informace o konceptualizaci diskursu a zejména využití kritické diskursivní analýzy při studiu různých sociální jevů a fenoménu sociální změny. Kurz je rozdělen na čtyři základní části. První tři části jsou věnovány konceptualizaci diskursu, struktuře diskursu a jeho vztahu k procesu sociální změny a konstrukci sociálních identit. Čtvrtá - praktická - část je zaměřena na základní principy kritické diskursivní analýzy, kterou se studenti naučí aplikovat na různé oblasti lidského života.
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je vyučován v anglickém jayzce.
Kurz je založen na seminářích. Seminární setkání předpokládají studium a detailní znalost předepsané povinné literatury.
Seminární texty jsou pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Obsah
|
1.-2. Strukturalismus
3. Post-strukturalismus
4. Kritická diskursivní analýza
5.-6. Koncepty diskursu
7. Formování a struktura diskursu
8. Diskurs, identita a sociální změna
9.-10. Možnosti využití kritické diskursivní analýzy
11.-12. Námitky a slabiny diskurzivní analýzy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fairclough, Norman. Language and power. Harlow ; Longman, 2001. ISBN 0-582-41483-0.
-
Základní:
Hawkes, Terence. Structuralism and semiotics. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-32153-0.
-
Doporučená:
Blommaert, J. a Bulcaen, Ch. Critical Discourse Analysis. Annual Review of Anthropology 2000.
-
Doporučená:
Jorgensen, M. a Phillips, L. Discourse Analysis as Theory and Method. London: Sage Publications, 2002.
-
Doporučená:
Fairclough, N. Discourse and Social Change. Blackwell Publishers. Oxford, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
18
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny definice pojmu diskurz. |
vyložit teoretický model a metodologické postupy spojené s diskurzivní analýzou. |
charakterizovat různé typy konfliktů plynoucích z aplikace diskurzivní analýzy. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající diskurzivní analýzu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy diskurzivní analýzy. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích při aplikaci diskurzivní analýzy. |
samostatně kriticky zhodnotit diskurzivní analýzu jako metodologický přístup ke studiu společnosti. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností s přihlédnutím k diskurzivní analýze. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|