|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / BYOZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
BYOZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie byrokracie a organizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/BYO
|
Vyloučené předměty
|
KSS/BYR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznamuje studenty s významem a obsahem pojmu byrokracie a s jejím historickým vývojem. Shrnuje výsledky teoretického bádání světových sociologů v oblasti velkých moderních organizací. Pozornost věnuje byrokratizaci lidských činností a charakteru byrokracie a organizace v postmoderní společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná práce, písemná nebo ústní zkouška. Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1-2. vývoj moderní byrokracie
3-4. klasické přístupy ke studiu byrokracie (Weber)
5-6. moderní kritiky byrokracie
7-8. role byrokracie v postmoderní společnosti
9-10. organizační kultura
11-12. gender, rasa a třída a organizační chování
13. výzkum byrokracie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Keller, Jan. Sociologie, byrokracie a organizace. 1. vyd. Praha, 1996. ISBN 80-85850-15-X.
-
Základní:
Merton, Robert K. Studie ze sociologické teorie. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-92-3.
-
Doporučená:
Bedrnová, Eva; Nový, Ivan. Psychologie a sociologie řízení. 2., rozš. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-064-3.
-
Doporučená:
Handel, Michael J. The sociology of organizations : classic, contemporary, and critical readings. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-8766-5.
-
Doporučená:
Doktorová, Blanka. Vybrané kapitoly z teorie organizace : skripta pro posl. filoz. fakulty Univ. Karlovy. Dotisk [1. vyd.]. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-616-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
34
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
číst texty v anglickém jazyce |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit epistemologické a teoretické překážky ve výzkumu organizací a byrokracie. |
vyložit metodologická specifika výzkumu organizací a byrokracie. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými přístupy a konceptualizacemi organizace a byrokracie. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy využívající teoretických konceptualizací při studiu organizací a byrokracie. |
zapamatovat si sociologickou terminologii v angličtině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat odborné texty v cizím jazyce. |
klasifikovat různé typy přístupů ke studiu organizací a byrokracie. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy ve studiu organizací a byrokracie. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie organizací a byrokracie. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|