|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / MDN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
MDN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie medicíny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
11 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/SME
|
Vyloučené předměty
|
KSS/SME a KSS/SZN
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit sociologii medicíny jakožto vědu aplikující sociologické způsoby zkoumání na předmět zdraví, nemoci a medicíny vůbec. V rámci kurzu jsou studující seznamování s těmi aspekty, kterým sociologie medicíny věnuje zvláštní pozornost. Zejména je pozornost věnována psychosoc. aspektům, které se podílejí na determinaci stavu lidského zdraví a jak je zdrav/nemoc reflektována optikou sociologie. Pozornost bude obracena rovněž k organizacím zabývajících se zdravím, tedy jak svou nabídku zprostředkovávají společnosti, realizují a jak se tyto přístupy promítají do procesů institucionalizace
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: průběžná četba zadané literatury, průběžný test a seminární práce na zadané téma Zkouška: písemná nebo ústní.
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1.-2. Základní koncepty medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci: Illness, disease, sickness
3. Sociální konstrukce medicíny a těla
4. Gender a zdraví
5. Zdravé a nemocné chování
6. Vědění lékařů a laiků
7. Vztah a interakce mezi klientem a lékařem a dalšími zdravotními odborníky
8. Lékařské technologie
9. Profese a profesionalizace ve zdravotních systémech
10. Systémy zdravotní péče
11. Nemocnice a zdravotní organizace
12. Sociální hnutí a zdraví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům a studentkám je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://classroom.google.com/u/1/c/NTkzMDU3MDk3NjE0?hl=cs
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Alena Glajchová, Ph.D. (100%),
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Alena Glajchová, Ph.D. (100%),
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Jordan, B. Birth in Four Cultures. A Cross-Cultural Investigation of Childbirth in Yucatan, Holland, Sweden, and the United States. Illinois: Waveland Press, 1993.
-
Základní:
Gabe, Jonathan; Bury, Mike; Elston, Mary Ann. Key concepts in medical sociology / Jonathan Gabe, Mike Bury and Mary Ann Elston. London : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-7442-3.
-
Základní:
Lindenbaum, S., Lock, M., eds. Knowledge, Power and Practice. The Anthropology of Medicine and Everyday Life. Berkeley: University of California Press, 1993.
-
Základní:
Sargent, C.F., Johnson T.M. Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method. Westport, Connecticut: Praeger Press, 1996.
-
Základní:
Turner, B. Medical Power and Social Knowledge. London: Sage, 1995.
-
Doporučená:
Kahn, Robbie Pfeufer. Bearing meaning : the language of birth. Urbana : University of Illinois Press, 1995. ISBN 0-252-02171-1.
-
Doporučená:
Davis-Floyd,R.E. Birth as an American Rite of Passage. Berkeley: University of California Press, 1992.
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění. Praha : Herrmann & synové, 1999.
-
Doporučená:
MacCormack, C. Ethnological Studies of Medical Sciences. Soc.Sci.Med. 39(9), 1994.
-
Doporučená:
Davis-Floyd, R.A., Sargent, C.F. eds. Childbirth and Authoritative Knowledge.Cross-Cultural Perspectives. Berkeley: University of California Press, 1997.
-
Doporučená:
Gatens, M. Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge London, 1996.
-
Doporučená:
Lupton, D. Medicine as Culture: Illness, Disease and the Body in Western Societies. London: Sage, 1994.
-
Doporučená:
Hašková, H. Názorové diferenciace k současným změnám v českém porodnictví. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2001.
-
Doporučená:
Kapr, Jaroslav. Pacient, revoluce v poskytování péče. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-49-4.
-
Doporučená:
Kent, Julie. Social perspectives on pregnancy and chilbirth for midwives, nurses and the caring professions. Maidenhead : Open University Press, 2000. ISBN 0-335-19911-9.
-
Doporučená:
Rapp, R. Testing Women, Testing the Fetus: The Social Impact of Amniocentesis in America. New York: Routledge, 1999.
-
Doporučená:
Foucault, M. The Birth of the Clinic. London: Tavistock, 1973.
-
Doporučená:
Lupton, D. The Imperative of Health: Public Health and the Regulated Body. London: Sage, 1995.
-
Doporučená:
Hunt, S.H., Symonds, A. The Social Meaning of Midwifery. London: Macmillan Press Ltd, 1995.
-
Doporučená:
Stacey, M. The Sociology of Health and Healing. London: Routledge, 1988.
-
Doporučená:
Miles, Agnes. Women, Health and Medicine. Open University Press. Milton Keynes, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
7
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní sociologické koncepty, které se uplatňují v oblasti medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci. |
vyložit různé metodologické přístupy a jejich dopad na různé verze studia zdraví. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými a metodologickými přístupy při studiu zdraví. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zamřené na problematiku zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu zdraví. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých teorií a metod při studiu zdraví. |
samostatně kriticky zhodnotit konceptualizaci, teorie a metody využívané při studiu zdraví. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium zdraví. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|