Předmět: Úvod do robotiky a mechatroniky

» Seznam fakult » FAV » KKY
Název předmětu Úvod do robotiky a mechatroniky
Kód předmětu KKY/URM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schlegel Miloš, prof. Ing. CSc.
  • Jáger Arnold, Ing.
  • Švejda Martin, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Část robotika: 1. Úvod do problematiky robotů (robotika jako vědní disciplína, její základy, historie do současnosti). Architektura a základní terminologie robotiky (pojem otevřený/uzavřený kinematický řetězec, koncový efektor, klouby, konfigurační a operační prostor, počet stupňů volnosti, redundance, singularity, základní typy aktuátorů). Požadavky na roboty (pracovní prostory, přesnost, opakovatelnost, požadavky na rychlosti, zrychlení a síly robotu). 2. Souřadné systémy. Základní transformace mezi souřadnými systémy (elementární transformace - rotace, translace a jejich skládání). Transformace vektorů. 3. Přímý geometrický model sériových a paralelních robotů (umístění koncového efektoru robotu jako funkce kloubových proměnných). Řešitelnost úlohy a metody řešení. Zpětný geometrický model sériových a paralelních robotů (poloha kloubových proměných robotu jako funkce umístění koncového efektoru). Řešitelnost úlohy a metody řešení. 4. Přímý kinematický model sériových a paralelních robotů (rychlosti koncového efektoru robotu jako funkce rychlosti kloubových proměnných robotu). Jacobiho matice. Zpětný kinematický model sériových a paralelních robotů (rychlosti kloubových proměnných robotu jako funkce rychlosti koncového efektoru robotu). Jacobiho matice. Rychlostní a silové závislosti v robotu. Dualita rychlostí a sil. Singulární polohy, analýza a problémy při řízení robotů. 5. Pracovní prostor robotu, dynamický model robotu (Euler-Lagrangeova a Newtonova-Eulerova metoda). 6. Řízení pohybu robotu a plánování trajektorie. Pohyb robotu z bodu do bodu s ohledem na požadovaný tvar trajektorie. Omezení pohybu robotu na maximální rychlost, zrychlení, případně derivaci zrychlení, metody řešení. Část mechatronika: 7. Úvod do mechatroniky (mechatronika jako vědní disciplína, její základy, historie do současnosti). 8. Vybrané pojmy z kmitání pružných těles (pohybové rovnice diskrétních soustav, modální analýza, spojité soustavy). 9. Dynamika elektrických obvodů (kondenzátor, induktor, napěťový a proudový zdroj, Kirchhofovy zákony, Hamiltonův princip a Lagrangeovy rovnice pro elektrické obvody). 10. Piezoelektrické materiály a aktivní elektromechanické soustavy (matematický popis piezoelektrických soustav, piezoelektrické kompozity, aktivní a pasivní tlumení s piezoelektrickými prvky). 11. Potlačení vynucených kmitů aktivním řízením (pasivní odstínění, "sky-hook" tlumič) 12. Stavový přístup k aktivnímu tlumení vibrací (metoda přiřazení pólů, LQ regulátor, aktivní tlumení vibrací vetknutého nosníku). 13. Diskuze.

Studijní aktivity a metody výuky
Laboratorní praktika, Studium metodou řešení problémů, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat základní znalosti z lineární algebry (operace s maticemi, vektory, základní vlastnosti)
prokázat základní znalosti z fyziky (mechanika tuhého tělesa)
prokázat základí znalosti z geometrie (trigonometrie)
Odborné dovednosti
vyřešit soustavy lineárních rovnic
vyřešit soustavy jednoduchých nelináerních rovnic
analyzovat vlastnosti soustavy lineárních rovnic
pracovat s goniometrickými funkcemi
řešit základní geometrické úlohy
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
teorie z vybraných problémových oblastí v robotice
reprezentace obecného prostorového pohybu v robotice
z řešení přímé a inverzní kinematické úlohy
z problematiky singulárních poloh manipulátorů a její řešení
z možnosti plánování pohybu robotů
možností reprezentací kinematiky manipulátorů (Denavit Hartenbergova úmluva)
Odborné dovednosti
v možnostech analýzy kinematického chování jednoduchých manipulátorů
z oblasti aplikace prostorových transformací pohybu tuhého tělesa (soustavy tuhých těles)
v možnostech analýzy a řešení kinematických transformací (úloh) pro manipulátory
v možnostech realizace jednoduchých generátorů pohybu pro roboty
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Khalil, W.; Dombre, E. Modeling, identification & control of robots. London ; Kogan Page Science, 2002. ISBN 1-903996-66-X.
  • Preumont, André. Vibration control of active structures : an introduction. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 2002. ISBN 1-4020-0496-6.
  • Sciavicco, Lorenzo; Siciliano, Bruno. Modelling and control of robot manipulators. London : Springer, 2005. ISBN 1-85233-221-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr