Předmět: Filmová tvorba 2

» Seznam fakult » FDU » KAU
Název předmětu Filmová tvorba 2
Kód předmětu KAU/AFT2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Moulis Ladislav, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Námět a scénář filmu. 2. Výroba filmu, technické prostředky k tvorbě a jejich volba podle tématu. 3. Filmový štáb. 4. HDTV, HDV, DIGITAL CINEMA v souvislosti se záznamem a distribucí obrazu. 5. Estetika filmového obrazu. 6. Zvuková dramaturgie filmu a videozáznamu. 7. Barevné korekce obrazu ve filmu a videozáznamu. 8. Současný dokumentární film v ČR. 9. Žánry dokumentárního filmu 1. 10. Žánry dokumentárního filmu 2. 11. Žánry hraného filmu 1. 12. Žánry hraného filmu 2. 13. Žánry hraného filmu 3.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zvládnuté základy práce s kamerou, zvukem a střihovým softwarem
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich technik a technologií, možnosti přesahu filmové tvorby do jiných disciplín, reprodukovat znalosti o základních vizuálních prostředcích vhodných pro filmovou tvorbu a jejich užití různými nástroji a editory,
Odborné dovednosti
na základní úrovni užívat prostředky a nástroje pro práci s kamerou, zvukem a střihovým softwarem, navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory se zaměřením na možnosti filmové tvorby, navrhnout jednoduchý scénář základního filmového útvaru, v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování, pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit,
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
pokročilého pojmosloví filmové tvorby a jejích technik a technologií, o pokročilejších technologických postupech v oblasti pořízení i zpracování videozáznamu, o pokročilých stylistických formách filmu, závislosti tvorby scénáře na možnostech produkce,
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické znalosti technik a technologií ve vlastní tvorbě, volit vhodné prostředky realizaci audiovizuálního díla odhadnutím jeho náročnosti a vhodné organizace práce, sestavit scénář krátkého filmu s následnou realizací v obrazové, zvukové i postprodukční složce, najít vhodné řešení pro konkrétní implementaci,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Baran, L. Zázraky filmového obrazu. Praha, 1989.
  • Bunuel, Luis. Do posledního dechu. Vyd. 2. Praha : Bookman, 2004. ISBN 80-903455-0-6.
  • Fellini, F. Dělat film. Praha, 1986.
  • Field Syd. Jak napsat dobrý scénář, Rybka Publishers, 2007.
  • Forman, M., Novák, J. Co já vím, aneb co mám dělat, když je to všechno pravda?. 2007.
  • Henninges, Heiner. Video : filmování bez váhání. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-387-1.
  • Jasný, V. Život a film. 1999.
  • Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
  • Kolektiv autorů. Avid Media Composer /Basic Guide/.
  • Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
  • Malý, Svatopluk. V zajetí filmu - vzpomínky kameramana, Národní filmový archiv, 2008. Národní filmový archiv, 2008.
  • Mathausová, Milena. 12 pádů scenáristiky : Scenáristický slabikář. Praha : Victoria Publishing, 1996.
  • Nykvist, S. Úcta ke světlu. 1999.
  • on-line katalogy knihoven. on-line katalogy knihoven.
  • Špáta, J. Okamžiky radosti. Praha, 2002.
  • Töteberg, Michael. Lexikon světového filmu. Praha : Orpehus, 2005. ISBN 80-903310-7-6.
  • Vávra, V. Zamyšlení režiséra. 1982.
  • Zapletal, Petr. Videotechnika : tv, videorekordéry, videokamery, příslušenství a jak správně natáčet. 2. vyd. Olomouc : Rubico, 1997. ISBN 80-85839-15-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr