Vyučující
|
-
Moulis Ladislav, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Námět a scénář filmu. 2. Výroba filmu, technické prostředky k tvorbě a jejich volba podle tématu. 3. Filmový štáb. 4. HDTV, HDV, DIGITAL CINEMA v souvislosti se záznamem a distribucí obrazu. 5. Estetika filmového obrazu. 6. Zvuková dramaturgie filmu a videozáznamu. 7. Barevné korekce obrazu ve filmu a videozáznamu. 8. Současný dokumentární film v ČR. 9. Žánry dokumentárního filmu 1. 10. Žánry dokumentárního filmu 2. 11. Žánry hraného filmu 1. 12. Žánry hraného filmu 2. 13. Žánry hraného filmu 3.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládnuté základy práce s kamerou, zvukem a střihovým softwarem |
na pokročilé úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického vzhledem k prostředkům filmové tvorby, specifikovat odborné znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich technik a technologií, možnosti přesahu filmové tvorby do jiných disciplín, reprodukovat znalosti o pokročilých vizuálních prostředcích vhodných pro filmovou tvorbu a jejich užití různými nástroji a editory, |
Odborné dovednosti |
---|
na pokročilé úrovni užívat prostředky a nástroje pro práci s kamerou, zvukem a střihovým softwarem, a aplikovat s nimi související teoretické znalosti technické a technologické navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory se zaměřením na možnosti filmové tvorby, navrhnout jednoduchý scénář základního filmového útvaru, v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování, pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
odborného pojmosloví filmové tvorby a jejích technik a technologií, o pokročilejších technologických postupech v oblasti pořízení i zpracování videozáznamu, o jejich využití tradičními i netradičními metodami, o pokročilých stylistických formách filmu, o jeho uměleckých formách, závislosti tvorby scénáře na možnostech produkce, |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat odborné teoretické znalosti technik a technologií ve vlastní tvorbě, v jejich volbě a metodách práce s nimi, volit vhodné prostředky realizaci audiovizuálního díla odhadnutím jeho náročnosti a vhodné organizace práce týmu i jednotlivce, sestavit scénář filmu s následnou realizací v obrazové, zvukové i postprodukční složce, svou práci vhodným způsobem prezentovat vhodné cílové skupině, najít vhodné řešení pro konkrétní implementaci, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Baran, L. Zázraky filmového obrazu. Praha, 1989.
-
Bunuel, Luis. Do posledního dechu. Vyd. 2. Praha : Bookman, 2004. ISBN 80-903455-0-6.
-
Fellini, F. Dělat film. Praha, 1986.
-
Field Syd. Jak napsat dobrý scénář, Rybka Publishers, 2007.
-
Forman, M., Novák, J. Co já vím, aneb co mám dělat, když je to všechno pravda?. 2007.
-
Henninges, Heiner. Video : filmování bez váhání. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-387-1.
-
Jasný, V. Život a film. 1999.
-
Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
-
Kolektiv autorů. Avid Media Composer /Basic Guide/.
-
Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
-
Malý, Svatopluk. V zajetí filmu - vzpomínky kameramana, Národní filmový archiv, 2008. Národní filmový archiv, 2008.
-
Mathausová, Milena. 12 pádů scenáristiky : Scenáristický slabikář. Praha : Victoria Publishing, 1996.
-
Nykvist, S. Úcta ke světlu. 1999.
-
on-line katalogy knihoven. on-line katalogy knihoven.
-
Špáta, J. Okamžiky radosti. Praha, 2002.
-
Töteberg, Michael. Lexikon světového filmu. Praha : Orpehus, 2005. ISBN 80-903310-7-6.
-
Vávra, V. Zamyšlení režiséra. 1982.
-
Zapletal, Petr. Videotechnika : tv, videorekordéry, videokamery, příslušenství a jak správně natáčet. 2. vyd. Olomouc : Rubico, 1997. ISBN 80-85839-15-6.
|