Předmět: Základy kamerového snímání

» Seznam fakult » FDU » KAU
Název předmětu Základy kamerového snímání
Kód předmětu KAU/ANKS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Moulis Ladislav, MgA. Ph.D.
  • Vít Ivan
Obsah předmětu
1. Základy postupů kamerového snímání (kreslený, loutkový a hraný film). 2. - 3. Základní fyzikální pojmy ve filmu. 4. - 5. Technologie různých typů a možností snímaní animovaného filmu s důrazem na "ruční animaci". 6. - 7. Technologický proces realizace a postprodukce animovaného filmu a možnosti zásahu do obrazu během a po natáčení díla. 8. Osvětlení animovaných scén a základy souvislosti mezi scénografií a "kamerou" v animovaném díle. 9. - 10. Historické a současné technologie, využití tradičních postupů a možnosti v současné digitální technologii. 11. Základy digitálního snímání s preferencí optického zobrazování. 12. - 13. Filmové pomůcky a praktické zkušenosti z natáčení realizovaných animovaných děl.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Seminář, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
uživatelská znalost práce na PC (Windows). Kreativní přístup studenta k plnění zadaných prací
o plánování jednoduchých filmových projektů projektů, vybavit si základní znalosti o technických a technologických specifikách práce s videem a jeho nahrávání, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, o historických i současných stylových kánonech,
Odborné dovednosti
na uživatelské úrovni pracovat s PC a se systémem Windows, na základní úrovni používat videokameru a pracovat s jejími výstupy, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit,
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o technologických a technických postupech v oblasti kamerového snímání pro kreslený, loutkový a hraný film, základní metodiky a pracovní postupy kameramana, o historických i soudobých stylových kánonech využívaných v umění a ve filmové tvorbě, základů programátorského a animátorského názvosloví, chápe souvislost obou oborů, o plánování projektu samostatně i v rámci týmu (skici, scénáře, storyboardy, animační práce, postprodukční práce)
Odborné dovednosti
ovládat odborný jazyk a komunikaci s pracovníky v postprodukci, ovládat specifické prostředky kamery v animovaném filmu ve smyslu tvůrčím i technickém, rozpoznat a tvůrčím způsobem využít limity a možnosti animovaného filmu, řešit techniky a technologie animovaného filmu, aplikovat znalosti a doednosti základů postupů kamerového snímání pro kreslený, loutkový a hraný film, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být sám schopen základní reflexe vlastního díla,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Baran, L. Zázraky filmového obrazu. Praha, 1989.
  • Jiřík, Vlastimil. Kinematografický obraz. Díl 2. Jinočany : H & H, 1994. ISBN 80-85787-58-X.
  • Jiřík, Vlastimil. Kinematografický obraz. I. díl. Praha : H & H, 1994. ISBN 80-85787-57-1.
  • Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
  • Myslík, Jiří. Kapitoly z trikové techniky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Stránský, Antonín; Levinský, Otto. Film a filmová technika. Praha : SNTL, 1974.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr