Předmět: Interaktivní nástroje 1

» Seznam fakult » FDU » KAU
Název předmětu Interaktivní nástroje 1
Kód předmětu KAU/IDIN1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petýrek Jan
  • Kokolia Jan, MgA.
Obsah předmětu
Studenti se v tomto semestru naučí vytvářet vizuální a interaktivní projekty, které kombinují animaci, generativní grafiku a uživatelskou interakci v prostředí Processing. 1. Úvod - souřadnice, vykreslování, barvy Seznámení s prostředím Processing, vykreslování základních tvarů a práce s barvami. 2. Proměnné, náhoda, animace Používání proměnných, náhodných hodnot a jednoduchých animací. 3. Čas, transformace, pohyb Animace založené na čase, transformace objektů (posun, rotace, zvětšení). 4. Podmínky a stavy Řídící logika programu, větvení a změny podle uživatelských vstupů nebo situací. 5. Smyčky a vzory Opakování s for/while cykly, generování vzorů, mřížek a opakujících se struktur. 6. Text a typografie Zobrazování textu, práce s fonty a typografií jako vizuálním prvkem. 7. Obrazy a pixely Import a úprava obrázků, manipulace s pixely a rastrovými daty. 8. Funkce Rozdělení kódu do přehledných částí pomocí vlastních funkcí. 9. Objekty Úvod do objektově orientovaného programování - třídy a instance. 10. Paměť a časové stopy Ukládání a opětovné použití dat, práce s historií pohybu a interakce. 11. Pohyb po křivce Animace po trajektoriích - sinus, kružnice, spirála, vlastní křivky. 12. Particles Systémy částic a vizuální efekty (déšť, sníh, exploze). 13. Interakce s uživatelem Práce s uživatelským vstupem (myš, klávesnice, senzory) a tvorba rozhraní. Úkolem je vytvořit interaktivní miniaplikaci, příběh nebo minihru.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického reprodukovat znalosti o vizuálních prostředcích vhodných pro animovanou tvorbu a její možnou interaktivní formu specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich technik a technologií
Odborné dovednosti
pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, vypracovat kresebné skici vlastních kompozičních návrhů rukou volnou i v základních grafických editorech, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, plánovat jednoduchý projekt od návrhů po realizaci,
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování projektu (skici, scénáře, jednoduché storyboardy, animační práce), o možnostech interakce a přímého vstupu účastníka v animacích různých formátů a forem, o vizuálních prostředcích vhodných interaktivní design a tvorbu,
Odborné dovednosti
plánovat projekt jednodušší interaktivní aplikace nebo trikového a vizuálního efektu, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, užití základů programátorského a animátorského názvosloví, chápe souvislost obou oborů,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Gleick, James. The Information: A History, a Theory, a Flood. Vintage. .
  • Maeda, John. How to Speak Machine: Computational Thinking for the Rest of Us. Penguin Books. .
  • McLean, Alex; Wiggins, David; Noble, James. Exploratory Programming for the Arts and Humanities. Springer. .
  • Reas, Casey; Fry, Ben. Processing: A Programming Handbook for Visual Designers and Artists. MIT Press. .
  • Reas, Casey; McWilliams, Chandler. Form+Code in Design, Art, and Architecture. Princeton Architectural Press. .
  • Shiffman, Daniel. Getting Started with Processing. O?Reilly. .
  • Shiffman, Daniel. Learning Processing: A Beginner?s Guide to Programming Images, Animation, and Interaction. Morgan Kaufmann. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr