Vyučující
|
-
Moulis Ladislav, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tento předmět si student navazujícího magisterského studia může zapsat jako svůj tzv. druhý atelier. 1. - 13. - Představeni požadavků, seznámení s požadavky na semestrální projekt, termíny jenotlivých fází projektu. - Požadavky na vypracování námětu, scénáře, event, storyboardu. - Konzultace a korekce námětu. - Zadání dílčího cvičení podle charakteru projektu . - Rozbor modelové situace podle tématu filmu s ukázkou příslušného žánru - Individuální konzultace a korekce scénáře. - Prezentace tématického cvičení (projekce s rozborem a diskusí) - Vizualizace situace jako základní výrazový prostředek filmu. - Přednáška odborného lektora s přihlédnutím k tématům semestrálních projektů. - Kolektivní seminář - Konzultace filmu ve stádiu off-line. - Finalizace projektu ve všech složkách - Odevzdání a prezentace formou závěrečné projekce Pro úroveň 3. doporučeno: Krátký hraný film 3 - autorský film -adaptace literární předlohy do filmu. Dokumentární film 3 - observační dokumentární film nebo pokus o dokumentární esej.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 130 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 60 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládnuté základy práce s kamerou, zvukem a střihovým softwarem na pokročilé úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického vzhledem k prostředkům filmové tvorby, specifikovat odborné znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich technik a technologií, možnosti přesahu filmové tvorby do jiných disciplín, reprodukovat znalosti o pokročilých vizuálních prostředcích vhodných pro filmovou tvorbu a jejich užití různými nástroji a editory |
Odborné dovednosti |
---|
na pokročilé úrovni užívat prostředky a nástroje pro práci s kamerou, zvukem a střihovým softwarem, a aplikovat s nimi související teoretické znalosti technické a technologické, navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory se zaměřením na možnosti filmové tvorby, navrhnout jednoduchý scénář základního filmového útvaru, v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování, pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakteristických rysů kategorií fictinon nebo nonfiction, základních modelových situací v krátkém hraném nebo dokumentárním filmu, pojmosloví označující filmové vyjadřovací prostředky filmu, a umožňující identifikaci jednotlivých žánrů, postupů analýzy řešeného úkolu s přihlédnutím k omezujícím limitům tvorby, uměleckých, technických a distribučních pořadavků na konkrétní audiovizuální dílo |
Odborné dovednosti |
---|
zvládnutí vytvoření krátkého filmu v kategorii fictinon nebo nonfiction, řešení základní modelových situací v krátkém hraném nebo dokumentárním filmu s vlastním autorským vkladem, kreativního využívání filmové řeči a schopnost identifikace jednotlivých žánrů a jejich analýzy pro vlastní tvůrčí postupy, transformace autorského sdělení do procesu vzniku hraného nebo dokumentárního filmu od námětu přes realizaci až po postprodukci filmu, analýzy řešeného úkolu s přihlédnutím k omezujícím limitům tvorby a volbě adekvátních prostředků vzhledem k uměleckým, technickým a distribučním pořadavkům na konkrétní audiovizuální dílo |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Baran, L. Zázraky filmového obrazu. Praha, 1989.
-
Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Bunuel, Luis. Do posledního dechu. Vyd. 2. Praha : Bookman, 2004. ISBN 80-903455-0-6.
-
Fellini, F. Dělat film. Praha, 1986.
-
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář : základy scénáristiky. Praha : Rybka Publishers, 2007. ISBN 978-80-87067-65-9.
-
Forman, M., Novák, J. Co já vím, aneb co mám dělat, když je to všechno pravda?. 2007.
-
Henninges H. Video - filmování bez váhání. Grada Praha, 1996..
-
Henninges, Heiner. Video : filmování bez váhání. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-387-1.
-
Jasný, V. Život a film. 1999.
-
Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
-
Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
-
Malý, Svatopluk. V zajetí filmu - vzpomínky kameramana, Národní filmový archiv, 2008. Národní filmový archiv, 2008.
-
Mathausová Milena. 12 pádů scénáristiky. Praha, 1993.
-
Monaco, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Nykvist, S. Úcta ke světlu. 1999.
-
Špáta, J. Okamžiky radosti. Praha, 2002.
-
Töteberg, Michael. Lexikon světového filmu. Praha : Orpehus, 2005. ISBN 80-903310-7-6.
-
Vávra, V. Zamyšlení režiséra. 1982.
-
Zapletal, Petr. Videotechnika : tv, videorekordéry, videokamery, příslušenství a jak správně natáčet. 2. vyd. Olomouc : Rubico, 1997. ISBN 80-85839-15-6.
|