Předmět: Filmová tvorba 3

» Seznam fakult » FDU » KAU
Název předmětu Filmová tvorba 3
Kód předmětu KAU/MGFT3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Moulis Ladislav, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Tento předmět si student navazujícího magisterského studia může zapsat jako svůj tzv. druhý atelier. 1. - 13. - Představeni požadavků, seznámení s požadavky na semestrální projekt, termíny jenotlivých fází projektu. - Požadavky na vypracování námětu, scénáře, event, storyboardu. - Konzultace a korekce námětu. - Zadání dílčího cvičení podle charakteru projektu . - Rozbor modelové situace podle tématu filmu s ukázkou příslušného žánru - Individuální konzultace a korekce scénáře. - Prezentace tématického cvičení (projekce s rozborem a diskusí) - Vizualizace situace jako základní výrazový prostředek filmu. - Přednáška odborného lektora s přihlédnutím k tématům semestrálních projektů. - Kolektivní seminář - Konzultace filmu ve stádiu off-line. - Finalizace projektu ve všech složkách - Odevzdání a prezentace formou závěrečné projekce Pro úroveň 3. doporučeno: Krátký hraný film 3 - autorský film -adaptace literární předlohy do filmu. Dokumentární film 3 - observační dokumentární film nebo pokus o dokumentární esej.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 60 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zvládnuté základy práce s kamerou, zvukem a střihovým softwarem na pokročilé úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického vzhledem k prostředkům filmové tvorby, specifikovat odborné znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich technik a technologií, možnosti přesahu filmové tvorby do jiných disciplín, reprodukovat znalosti o pokročilých vizuálních prostředcích vhodných pro filmovou tvorbu a jejich užití různými nástroji a editory
Odborné dovednosti
na pokročilé úrovni užívat prostředky a nástroje pro práci s kamerou, zvukem a střihovým softwarem, a aplikovat s nimi související teoretické znalosti technické a technologické, navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory se zaměřením na možnosti filmové tvorby, navrhnout jednoduchý scénář základního filmového útvaru, v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování, pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakteristických rysů kategorií fictinon nebo nonfiction, základních modelových situací v krátkém hraném nebo dokumentárním filmu, pojmosloví označující filmové vyjadřovací prostředky filmu, a umožňující identifikaci jednotlivých žánrů, postupů analýzy řešeného úkolu s přihlédnutím k omezujícím limitům tvorby, uměleckých, technických a distribučních pořadavků na konkrétní audiovizuální dílo
Odborné dovednosti
zvládnutí vytvoření krátkého filmu v kategorii fictinon nebo nonfiction, řešení základní modelových situací v krátkém hraném nebo dokumentárním filmu s vlastním autorským vkladem, kreativního využívání filmové řeči a schopnost identifikace jednotlivých žánrů a jejich analýzy pro vlastní tvůrčí postupy, transformace autorského sdělení do procesu vzniku hraného nebo dokumentárního filmu od námětu přes realizaci až po postprodukci filmu, analýzy řešeného úkolu s přihlédnutím k omezujícím limitům tvorby a volbě adekvátních prostředků vzhledem k uměleckým, technickým a distribučním pořadavkům na konkrétní audiovizuální dílo
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Baran, L. Zázraky filmového obrazu. Praha, 1989.
  • Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • Bunuel, Luis. Do posledního dechu. Vyd. 2. Praha : Bookman, 2004. ISBN 80-903455-0-6.
  • Fellini, F. Dělat film. Praha, 1986.
  • Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář : základy scénáristiky. Praha : Rybka Publishers, 2007. ISBN 978-80-87067-65-9.
  • Forman, M., Novák, J. Co já vím, aneb co mám dělat, když je to všechno pravda?. 2007.
  • Henninges H. Video - filmování bez váhání. Grada Praha, 1996..
  • Henninges, Heiner. Video : filmování bez váhání. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-387-1.
  • Jasný, V. Život a film. 1999.
  • Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
  • Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
  • Malý, Svatopluk. V zajetí filmu - vzpomínky kameramana, Národní filmový archiv, 2008. Národní filmový archiv, 2008.
  • Mathausová Milena. 12 pádů scénáristiky. Praha, 1993.
  • Monaco, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
  • Nykvist, S. Úcta ke světlu. 1999.
  • Špáta, J. Okamžiky radosti. Praha, 2002.
  • Töteberg, Michael. Lexikon světového filmu. Praha : Orpehus, 2005. ISBN 80-903310-7-6.
  • Vávra, V. Zamyšlení režiséra. 1982.
  • Zapletal, Petr. Videotechnika : tv, videorekordéry, videokamery, příslušenství a jak správně natáčet. 2. vyd. Olomouc : Rubico, 1997. ISBN 80-85839-15-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr