Předmět: Designerské metody a jejich aplikace v technických oborech

» Seznam fakult » FDU » KDU
Název předmětu Designerské metody a jejich aplikace v technických oborech
Kód předmětu KDU/AEDM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Korabečný Jan, Mgr. art.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Co je design. Kde se vzal a proč je důležitý? Během první přednášky se studenti průřezově seznámí s historií designu a jeho milníky. Seznámí se s pojmy používanými při tvorbě. Průmyslová revoluce, design ve světě, česká tradice, současný design. Modelových příklady dobrého užití a spolupráce s výtvarníky a designéry v průmyslové praxi. 2. Metodologie designu. Jaké metody designéři používají? Studenti se seznámí s hlavními metodami používanými při navrhování. Na jednotlivých příkladech si představíme design thinking, double diamond, human centred design, focus design, lean design a další. Na základě experimentu představíme důležitost testování a jeho význam při navrhování. Vysvětlení konvergentního a divergentního myšlení pomocí kreativní hry. 3. Storyboard. Jak předpokládáte, že se bude váš výrobek používat? Kdy a při jakých příležitostech? Studenti si zkusí definovat cílovou skupinu pro svůj návrh designu a zároveň pomocí storyboardu představit, jak má navržené řešení fungovat v širších souvislostech. Cílem je vytvořit anotaci k řešenému projektu. 4. Lidská postava v návrhu designu. Proč je důležité do svých návrhů zapracovávat lidskou postavu? Role lidského měřítka, ergonomie v designu a emoce, které naše návrhy vyvolávají při prezentaci. 5. Estetika. Jak zkomponovat estetický návrh? Studenti se seznámí se zlatým řezem, základy perspektivy a dozví se, co je gradient, silueta, hmota nebo kontrast. Seznámení s výtvarnými prostředky používaných designery. 6. Modely a jejich testování. Jaké prostředky používají designéři k vytvoření modelů? Co je to mock-up a k čemu slouží? Zapojení 3D modelování, možnosti testování ve VR nebo mock-up modelem a na co se při testování zaměřit. 7. Prezentace. Důležitost prezentace a její příprava a strategie prezentování. Jak postavit zajímavou prezentaci? 8. Konzultace - dílčích problémů na projektech. Předprezentace projektu - nanečisto, doladění obsahu. 9. Prezentace výsledků před komisí složenou z více členů - cílem je dostat zpětnou vazbu od většího publika. Semináře: Studenti se pod vedením pedagoga prakticky seznámí se základními designerskými metodami. Vyzkoušejí si základy skicování, tvorbu ploch a jejich přechodů, popřípadě tvorbu barevných gradientů. Budou připravovat v prostorách ateliéru a dílen FDULS svoji výslednou práci: S důrazem na 3D design a návrh fyzických částí nebo celého výrobku (nabíječka, karoserie, sedadla, hardware, ovládací prvky. S důrazem na grafický design - návrh UI/UX, komunikačního rozhraní, zobrazení informací, ovládací dotykové panely.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, reprodukovat znalosti o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, reprodukovat znalosti o technologických postupech technických disciplín, vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka či zákazníka
Odborné dovednosti
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného produktu s ohledem k jeho technické funkčnosti, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu v závislosti na požadavcích a specifických faktorech daných funkcí, podílet se na organizaci týmu při zpracování složitého technicky i funkčně složitého produktu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
plánování projektu náročnějšího produktu v týmu složeném z členů zastupujících různé technické a designerské disciplíny, organizace času a práce na projektu při spolupráci s průmyslovou firmou, zásad a specifik designérských metod pro navrhování, prototypizaci a prezentaci produktu, způsobů tvorby designérské rešerše, funkčních, estetických i technických parametrů produktu zvoleného projektu, relevantních zdrojů informací, jejich získávání a prezentování
Odborné dovednosti
samostatné volby stylu a designérských metod navrhování závisející na řešeném zadání, získávání patřičných zdrojů informací a navázání funkční spolupráce s odpovídajícími partnery, sepsání designérské rešerše produktů analogických řešenému zadání, prezentování produktu a jeho problematiky laické i odborné veřejnosti v různých kontextech esteticky atraktivním a funkčním způsobem, samostatného vzdělávání se v problematice oborů intervenujících do technicko-designérského řešení v míře vyžadované zadáním projektu, volby odpovídající technologie výroby modelu a návrhu prezentace finálního řešení, tvorby 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, výběru vhodných forem prezentace a propagace prototypu/projektu, variabilní volby z typů prezentace
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Anders Wikström. A Design Process Based on Visualization. , Mälardalen University, Väster?s, Sweden. 2010.
  • Martin Tomitsch - Cara Wrigley - Madelaine Borthwick et al. Design. Think. Make. Break. Repeat. A Handbook of Methods. Amsterdam. 2018.
  • Norman, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českĂŠm jazyce. Praha : Dokořán, 2010. ISBN 978-80-7363-314-1.
  • Richard Saul Wurman. Understanding Understanding. Richard Saul Wurman & Jack Dangermond publication, 2017. ISBN 1939621690.
  • Shima Rabiee. DESIGN VISUALIZATION: Exploring Expressive Visualization Through Art Fundamentals. ORO Editions, 2019. ISBN 10 1941806031.
  • Steven Heller, Rick Landers. Infographics Designers' Sketchbooks. , Princeton Architectural Press. 2014.
  • Valtonen, A. Redefining industrial design - Changes in Design Practice in Finland. University of Art and Design Helsinki, Helsinki. 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr