Předmět: Inkubace pro kulturní a kreativní odvětví

» Seznam fakult » FDU » KDU
Název předmětu Inkubace pro kulturní a kreativní odvětví
Kód předmětu KDU/BAM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potiron Jana, Doc. Mgr. Art. ArtD.
Obsah předmětu
1/ Úvod do předmětu - kick off aneb o čem to celé bude První setkání představí program jednotlivých setkání a v základu nastíní, proč by i studenty uměleckých oborů mohlo zajímat jak se uplatnit na trhu. 2/ Kulturní a kreativní průmysly/odvětví KKP/O jako odvětví nových příležitostí a možností. Definice a příklady KKP, historie vzniku a vývoje, zahraniční i české příklady dobré praxe. 3/ Veřejný sektor Na kreativní odvětví má velký vliv veřejný sektor, který vytváří infrastruktury, instituce nebo granty. Základní orientace v systému, institucích a veřejných dotačních podporách nebo zakázkách, základní pravidla pro jednání s veřejnými institucemi. Interakce mezi kreativním odvětvím a veřejným prostředím. 4/ Právní minimum Základy práva pro studenty prakticky orientované na autorské právo a duševní vlastnictví, formy činnosti podnikatele i formy NNO, jak chránit sebe - své dílo a svůj produkt. 5/ Soft skills (měkké dovednosti) Měkké dovednosti by měly být součástí odborné dovednosti a osobnostní výbavy studenta. Orientace v nich jako v základních kompetencích v oblasti chování a interpersonálních vztahů a možnost jejich rozvoje. Mezi měkké dovednosti bude patřit například komunikační dovednosti, vyjednávání, schopnosti kooperace, tvůrčí a týmové řešení problémů, time management, odpovědnost a sebekontrola, networking a další. 6/ Je dobré mít plán Plánování nemusí být složité, efektivní věci se dají dělat i jednoduše! Studenti by se měli naučit srovnat si myšlenky - jak bych si svoje fungování v praxi ideálně představoval, a jaké jednoduché nástroje mi na cestě pomohou. Základní kupecké počty, business plány a "lean canvas" - to jsou konkrétní metody efektivního plánování, se kterými se studenti seznámí. 7/ Lean canvas Lean canvas je zjednodušený podnikatelský plán na jediné straně papíru. Studentům poskytne ucelený pohled na jejich kreativní a umělecký nápad a záměr stručně, jasně a jednoduše. Jedná se o vhodný nástroj zvolený tak, aby i studenti bez ekonomického vzdělání a povědomí, měli k dispozici nástroj, který jim pomůže plánovat. 8/ Design thinking Od plánu k efektivní realizaci - jako kreativní přístup při hledání řešení a jeho převedení v činy ukáže propojení mezi zákazníkem, tvůrčím týmem, návrhem prototypu a jeho testováním v praxi s možností flexibilní reakce. Rešerše a průzkum trhu. 9/ Tvorba a řízení vlastní značky Mít super projekt, dílo či produkt nestačí! Vlastní značka a její řízení jsou základ. Jakým způsobem se chytře a jednoduše dostat do povědomí zákazníka, jak zaujmout a nadchnout pro svůj umělecký záměr apod. Jak si budovat jméno a jak ho komunikovat. 10/ Sales aneb jak se pohybovat na trhu Ani svobodný umělec zadarmo netvoří. Jak stanovit odměnu za svou práci nebo komunikovat se zákazníkem v průběhu tvorby produktu řeknou lektoři se zkušenostmi z obchodu. 11/ (Sebe)prezentace Studenti si osvojí základní dovednosti potřebné ke kvalitní a efektivní prezentaci a sebeprezentaci. Jaké jsou hlavní body, které musí zaznít, co naopak zákazníka/komisi apod. nezajímá. 12/ Pitching Pitching je krátká souhrnná prezentace, která rychle a jednoduše představuje osobu, profesi, produkt, službu, organizaci nebo událost, společně s jejich hodnotovou propozicí. Studenti si osvojí její pravidla a prakticky si vyzkoušejí. 13/ Reflexe a evaluace Závěrečná lekce shrne a zarámuje poznatky a zkušenosti získané během celého cyklu, a to jak ze strany pedagogického vedení, tak ze strany studentů. Zpětná vazba, reflexe a evaluace celého procesu jsou důležitým bodem k naplnění cíle předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Doporučený 2. - 3. ročník bakalářského stupně. vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění, estetiky a umělecké kritiky nezbytné pro popis a interpretaci uměleckého projektu, vybavit si a aplikovat na fiktivní, či reálný umělecký produkt postupy odvozené z reklamního marketingu, zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy, zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru, samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
Odborné dovednosti
Doporučený 2. - 3. ročník bakalářského stupně. zformulovat svoji základní představu o budoucí dráze "svobodného umělce", realizovat konkrétní projekt/nápad/produkt/dílo ve studované umělecko-řemeslné disciplíně, motivovat se pro jeho uvedení na trh kreativních a kulturních průmyslů
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student se orientuje v oblasti kulturních a kreativních odvětví. Student chápe zásady plánování svého projektu, zná různé metody a postupy pro plán. Student ví jak postupovat při tvorbě vlastní značky a jaké jsou hlavní zásady dobrého marketingu. Student se orientuje v základních právních souvislostech. Student se orientuje ve veřejném sektoru, má povědomí o dotacích.
Odborné dovednosti
Student umí plánovat jednotlivé kroky tvorby svého projektu - od prvotní myšlenky k finální realizaci. Student umí efektivněji komunikovat s partnery, veřejným i podnikatelským sektorem. Student dokáže ohodnotit svou práci a dílo. Student dokáže spolupracovat v týmu a vyhledávat si vhodné partnery pro spolupráci. Student umí efektivněji prezentovat svůj projekt - dílo.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Individuální konzultace,
Přednáška s demonstrací,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Cikánek, Martin. Kreativní průmysly : příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. V Praze : Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
  • Florida, Richard L. The rise of the creative class : revisited. New York : Basic Books, 2012. ISBN 978-0-465-02993-8.
  • Kaiser, Michael M. Strategické plánování v umění : praktický průvodce. 1. vyd. Praha : Institut umění - Divadelní ústav v Praze, 2009. ISBN 978-80-7008-236-2.
  • Kleon, Austin. Kraď jako umělec : 10 věcí, které ti nikdo neřekl o kreativitě. Vyd. 1. V Brně : Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-36-3.
  • O´Brian, Dave. Kulturní politika ? Management, hodnota a modernita v kreativních průmyslech. Barrister ´n´ Principal a Institut umění ? Divadelní ústav : Praha, 2015. ISBN 978-80-7008-356-7.
  • Žáková, Eva a Pavel Bednář. Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR: Vymezení, kvantitativní mapování a strategické dokumenty. Institut umění ? Divadelní ústav : Praha, 2015. ISBN 978-80-7008-333-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr