Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. - Seznámení s náplní a rozsahem práce v semestru - zadání hl. semestrálního projektu - klauzurní práce. - Plastické skladebné prvky stavební keramiky typizované pro hromadnou výrobu i atypické pro individuální architektonické řešení - plastické provedení jednotlivých prvků, materiály, barevná řešení na panelech a zakreslení do konkrétních architektonických objektů. - Sanitární keramika, základní koupelnové prvky pro sériovou výrobu i atypické perspektivní řešení (alespoň jeden prvek v materiálu, měřítko 1:1 - architektonická studie). - Přípravné kresby a skici. - Výběr nejvhodnější varianty řešení. - Sádrové modely, základní kostra v materiálu, dokumentace. - Průběžné plnění zadaných dílčích seminárních úkolů vč. konzultací. - Povinná průběžná tvorba, konzultace a korektury KP. - Finalizace KP, předložení konečné verze v termínu dle požadavků vyučujícího. - Dokumentace, prezentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 208 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 65 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 100 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
využívat technických a technologických postupů navrhování z oboru keramického designu, aplikovat je při navrhování, realizaci a technické dokumentaci projektu keramických setů, interiérových prvků a doplňků, dekorativních interiérových i exteriérových plastik a solitérů, obkladů, dlažeb a řešení ploch v interiéru pro sériovou výrobu i atypické perspektivní řešení, využívat výrazových prostředků keramického designu pro navrhování různých variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, zvažovat a analyzovat různé faktory související s návrhem složitějšího produktu a jeho průmyslovou výrobou ve spolupráci se specializovanou firmou, reprodukovat znalosti o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, pokročilých technických a technologických postupů spojených s produkcí výrobků keramického designu, uvažovat o vhodných formách prezentace a propagace prototypu/projektu, zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům konstrukčního týmu, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, samostatně hledat a volit oblast své tvorby, vyhledávat výtvarné a designérské problémy a samostatně hledat inovativní řešení, |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně vypracovat komplexní projekt keramického setu pro speciální účely a interierových prvků a doplňků, dekorativních interiérových i exteriérových plastik a solitérů, obkladů, dlažeb a řešení ploch v interiéru pro sériovou výrobu i atypické perspektivní řešení, využívat běžné technické a technologické postupy designu a produkce keramiky spojených se specifiky různých materiálů, jejich vlastností a zpracování, volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného produktu s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci, předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, předložit sérii vícero kvalitních návrhů s možnými klady a zápory, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, vytvořit technickou dokumentaci vhodnou pro sériovou výrobu produktu, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu, využívat a respektovat zásady a specifika spolupráce designéra keramiky s průmyslovou firmou pro výrobu produktů jeho designu, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o samostatném plánování složitějšího projektu vývoje a realizace typizovaných plastických skladebných prvků stavební keramiky i atypických prvků pro individuální architektonická řešení, sanitární keramiky a základních koupelnových prvků pro sériovou výrobu i atypické perspektivní řešení, o jednotlivých fázích práce a jejich organizaci, o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory, o specifikách přípravy projektu pro sériovou výrobu (včetně dokumentace, sádrových modelů), o navrhování variant s ohledem na správné propojení materiálových kombinací, funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o způsobech komunikace s firmou zprostředkovávající sériovou výrobu, o technologických procesech jiných disciplín potřebných pro návrh a realizaci prototypu náročného keramického díla a produktové řady v průmyslovém měřítku, o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu, o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků, o zdrojích informací a zakázek vedoucí k inovativní činnosti, |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně vypracovat projekt typizovaných plastických skladebných prvků stavební keramiky i atypických prvků pro individuální architektonická řešení, sanitární keramiky a základních koupelnových prvků pro sériovou výrobu i atypické perspektivní řešení na základě rámcového zadání včetně několika různých variant řešení s důrazem na různé aspekty funkce a výroby, zvolit nejvhodnější variantu z hlediska potřeb zadavatele a vlastního přínosu, směřovat obecné zadání navrhování keramického do oblasti svého zájmu, samostatně v něm hledat inovace a vlastní styl, hledat inovace pro keramické řešení interiérových i exteriérových typizovaných i atypických prvků a děl, sepsat a vybaví vizualizacemi rešerši komplexního projektu v zadané tematické oblasti, samostatně si vyhledat problematiku k řešení a inovaci, být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu, předem stanoveným způsobem zhotovit prototyp vysoké kvality, klást důraz na specifika dané postupy sériové výroby, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, po analýze zadání posoudit své návrhy a postupy řešení a nejvhodnější variantu aplikovat při realizaci díla vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, reflektovat efekty propagace a volit formy pro dané cílové skupiny, vytvořit návrh pro sériovou výrobu (včetně dokumentace, sádrových modelů), ale zároveň soubor provést v materiálu, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Hovorka Jiří. Sbírka keramiky Bechyně. Hluboká nad Vltavou AJG, 2001.
-
Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
-
Navarro, M. Pilar. Velká kniha dekorování keramiky. Praha : Knihcentrum, 1997. ISBN 80-86054-20-9.
-
Rada, Pravoslav. Jak se dělá keramika. Praha : Mladá fronta, 1963.
-
Rada, Pravoslav. Slabikář keramika. 1. vyd. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-419-3.
-
Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Vyd. 1. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-47-6.
-
Václav Šerák. Václav Šerák. Alšova jihočeská galerie, 2002.
-
Volavka V. Jak vzniká socha. NCVU.
-
Zhoř, Igor. Hledání tvaru : Čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.
|