Vyučující
|
-
Sýkorová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přehled témat: 1-2. Vědecká povaha dějin umění a její revize New Art History, 3-4. Klasifikace aktuálních metodologických postupů z pozici dějin umění jako uměnovědné disciplíny v jejím historickém a teoretickém vymezení, 5-6. Umělecký výzkum, 7-8. Příkladové studie uměleckého výzkumu, 9-10. Prezentace rozpracovanosti disertační práce z metodologického hlediska či z pozice uměleckého výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: orientovat se v základních pojmech dějin a teorie umění, chápat vývoj hlavních uměleckých směrů v kontextu kulturně-historickém, rozlišit základní metodologické přístupy v uměnovědných disciplínách. |
Odborné dovednosti |
---|
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: samostatně pracovat s odbornou literaturou v oblasti dějin umění a vizuálních studií, formulovat výzkumné otázky v návaznosti na vlastní uměleckou tvorbu nebo teorii, reflektovat teoretické pozadí svého disertačního projektu v kontextu současného uměleckého nebo teoretického diskurzu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Po absolvování předmětu student prokazuje znalosti: současných metodologických směrů v oblasti dějin umění a jejich revizí (např. New Art History), základních principů a terminologie spojené s uměleckým výzkumem, teoretických rámců pro kontextualizaci uměleckého a designérského díla v rámci výzkumu. |
Odborné dovednosti |
---|
Po absolvování předmětu student prokazuje dovednosti: aplikovat metodologické přístupy uměnovědných disciplín na vlastní výzkum, analyzovat a interpretovat umělecké dílo z perspektivy současné teorie a metodologie, prezentovat metodologický rámec disertační práce v kontextu uměleckého výzkumu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Kolokvium, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kolokvium, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BARTLOVÁ, Milena, BEZECNÝ, Zdeněk (eds.). UMĚLECKÝ VÝZKUM NA UMPRUM. .
-
BARTLOVÁ, Milena (ed.). Dějiny umění v České společnosti. otázky, problémy, výzvy. .
-
BUDDEUS, Ondřej, STANOVÁ, Magdalena. Zpráva o uměleckém výzkumu pro AVU (2020. 2020.
-
Collins, Hilary. Kreativní výzkum : teorie a praxe výzkumu v oblasti tvůrčích odvětví. První vydání. 2017. ISBN 978-80-7008-386-4.
-
COTHREN, Michael Watt a D'ALLEVA, Anne. Methods & theories of art history. .
-
HANNULA, Mika, SUORANTA, Juha, VADÉN, Tere (eds). Artistic research methodology: narrative, power and the public. .
-
HRŮZOVÁ PRŮCHOVÁ, Andrea. Výzvy uměleckého výzkumu pro tvůrčí a akademické sféry 21. století. 2021.
-
MÜHL, Sebastian. Umělecký výzkum jako výzva pro uměleckou kritiku. ISSN 1802-8918.
-
ŠIMKOVÁ, Monika. Cesty uměleckého výzkumu. Rozhovory o tom, kam směřuje umělecký výzkum. 2022.
-
WESSELING, Janneke (ed.). See it again, say it again: the artist as researcher. Antennae series, no. 6. .
-
WILSON, Mick, RUITEN, Schelte (eds.). Handbook for Artistic Research Education. 2013.
|