Vyučující
|
-
Chroustovský Luboš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1 Úvod, paradigma romantické a evolucionistické Teorie v archeologii. Rozlišení událostního a strukturálního aspektu vývoje oboru. Definice a charakteristika paradigmatu (T. Kuhn, E. Neustupný). Hlavní myšlenky a představitelé romantického a evolucionistického paradigmatu (např. J. L. Píč, L. I. Červinka; O. Montelius, L. Niederle, J. Paliardi). 2 Paradigma kulturně historické Vznik a vývoj, hlavní představitelé světové i domácí archeologie (vídeňská škola kulturní historie; G. Kossina, J. Kostrzewski, G. V. Childe, A. STocký, J. Schránil, J. Neustupný, J. Böhm, J. Filip). Obecná teoretická východiska a metodologie. 2 Paradigma procesuální Vznik a vývoj nové archeologie, hlavní představitelé (D. L. Clarke, C. Renfrew, L. R. Binford, M. B. Schiffer). Obecná teoretická východiska a metodologie. Vybrané dílčí směry a školy ? analytická archeologie (D. L. Clarke), neo-evolucionismus (L. White, E. Service, M. H. Fried), l'ecole invisible (O. Soudský), behaviorální archeologie (W. Rathje, M. B. Schiffer). Procesuální přístup v české archeologii. 3 Paradigma postprocesuální Vznik a vývoj postprocesuálního hnutí, hlavní představitelé (I. Hodder, M. Shanks, Ch. Tilley, ). Obecná teoretická východiska a metodologie. Rozmanitost a vývoj postprocesuálních přístupů (např. symbolická archeologie, interpretativní archeologie, genderová studia). Reflexe postprocesualismu v české archeologii (M. Gojda, M. Kuna, E. Neustupný). 4 Vybrané současné trendy v archeologické teorii Kognitivní archeologie (C. Renfrew). Artefaktové paradigma (E. Neustupný). Mezinárodní organizace (Theoretical Archaeology Group). 5. Vývoj teoretického myšlení v archeologii středověku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Studium textů
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 46 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii |
Odborné dovednosti |
---|
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popíše přístupy k archeologickým pramenům v rámci paradigmat, která ovlivňovala přístupy k archeologickým pramenům v průběhu 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
Formuluje základní cíle teoretické archeologie v českém prostředí i v zahraničí |
Nastíní vývoj teoretického myšlení v archeologii pravěku a středověku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Neustupný, Evžen. Téze o pravěku a učebnice pravěku. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1996.
|