Předmět: Teoretická archeologie

» Seznam fakult » FF » KAR
Název předmětu Teoretická archeologie
Kód předmětu KAR/TA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chroustovský Luboš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1 Úvod, paradigma romantické a evolucionistické Teorie v archeologii. Rozlišení událostního a strukturálního aspektu vývoje oboru. Definice a charakteristika paradigmatu (T. Kuhn, E. Neustupný). Hlavní myšlenky a představitelé romantického a evolucionistického paradigmatu (např. J. L. Píč, L. I. Červinka; O. Montelius, L. Niederle, J. Paliardi). 2 Paradigma kulturně historické Vznik a vývoj, hlavní představitelé světové i domácí archeologie (vídeňská škola kulturní historie; G. Kossina, J. Kostrzewski, G. V. Childe, A. STocký, J. Schránil, J. Neustupný, J. Böhm, J. Filip). Obecná teoretická východiska a metodologie. 2 Paradigma procesuální Vznik a vývoj nové archeologie, hlavní představitelé (D. L. Clarke, C. Renfrew, L. R. Binford, M. B. Schiffer). Obecná teoretická východiska a metodologie. Vybrané dílčí směry a školy ? analytická archeologie (D. L. Clarke), neo-evolucionismus (L. White, E. Service, M. H. Fried), l'ecole invisible (O. Soudský), behaviorální archeologie (W. Rathje, M. B. Schiffer). Procesuální přístup v české archeologii. 3 Paradigma postprocesuální Vznik a vývoj postprocesuálního hnutí, hlavní představitelé (I. Hodder, M. Shanks, Ch. Tilley, ). Obecná teoretická východiska a metodologie. Rozmanitost a vývoj postprocesuálních přístupů (např. symbolická archeologie, interpretativní archeologie, genderová studia). Reflexe postprocesualismu v české archeologii (M. Gojda, M. Kuna, E. Neustupný). 4 Vybrané současné trendy v archeologické teorii Kognitivní archeologie (C. Renfrew). Artefaktové paradigma (E. Neustupný). Mezinárodní organizace (Theoretical Archaeology Group). 5. Vývoj teoretického myšlení v archeologii středověku

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Studium textů
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 46 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii
Odborné dovednosti
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popíše přístupy k archeologickým pramenům v rámci paradigmat, která ovlivňovala přístupy k archeologickým pramenům v průběhu 20. století
Odborné dovednosti
Formuluje základní cíle teoretické archeologie v českém prostředí i v zahraničí
Nastíní vývoj teoretického myšlení v archeologii pravěku a středověku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
  • Neustupný, Evžen. Téze o pravěku a učebnice pravěku. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr