Vyučující
|
-
Sobotková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Očistné proudy v islámu 2. Moderní islám a islámský modernismus / reformismus 3. Islám a sekularismus, nacionalismus, socialismus 4. Muslimské bratrstvo 5. Islamistická hnutí 1 6. Islamistická hnutí 2 7. Islamistická hnutí 3 8. Šíitský islám 1 9. Šíitský islám 2 10. Další skupiny a denominace v islámu 11. Radikalismus v islámu 1 12. Radikalismus v islámu 2 13. Liberální islám
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- identifikovat hlavní zdroje islámského náboženství - určit hlavní stavební kameny islámské teologie a práva - popsat vybrané jevy či prvky víry i náboženské praxe islámu - charakterizovat a hodnotit význam různých islámských nařízení pro každodenní život věřících - vyjmenovat nejvýznamnější události i myslitele středověkých náboženských dějin islámu |
Odborné dovednosti |
---|
- klasifikovat vybrané jevy či prvky klasického sunnitského a šíitského islámu - uvést do souvislostí konkrétní politicko-společenské a náboženské jevy - vyhledávat relevantní odborné zdroje a samostatně s nimi pracuje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vytvořit na základě znalostí o diferencované islámské scéně Blízkého východu a severní Afriky "náboženskou mapu" regionu - popsat různé proudy v rámci islámu ve 20. a 21. století, lokalizovat a hodnotit jejich vliv na běžný život obyvatel, politiku, vztahy mezi společenskými skupinami a podobně - popsat historii, zázemí, ideologii a klíčová jména spojená s důležitými proudy v islámu, islamistickými stranami nebo dalšími skupinami působícími v muslimských zemích |
Odborné dovednosti |
---|
- komentovat fundovaně různé jevy související s prolínáním náboženství a politiky v současných zemích regionu - interpretovat vliv různých náboženských proudů a myšlenek na různé aspekty sociálního života - studovat samostatně dostupné relevantní odborné zdroje a posuzuje jejich hodnověrnost |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Jackson, R. Fifty Key Figures in Islam. Oxon: Routledge, 2006.
-
Kropáček, L. Blízký východ na přelomu tisíciletí.. Praha, 1999.
-
Kropáček, L. Islámský fundamentalismus. Praha, Vyšehrad, 1996.
-
Lee, Robert. Religion and Politics in the Middle East: Four Case Studies. Boulder: Westview Press, 2009.
-
Maitah, Mansoor. Politická a ekonomická kultura islámu na Blízkém východě. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-589-2.
-
Masud, M., Salvatore, A., Van Bruinessen, M. (eds.). Islam and Modernity: Key Issues and Debates. Edinburgh: EUP, 2009.
-
Mendel, M. Džihád, islámské koncepce šíření víry. Atlantis, Brno, 1997.
-
Mendel, Miloš. Islámská výzva : z dějin a současnosti politického islámu. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-088-8.
-
Müller, Zdeněk. Islám a islamismus : dilema náboženství a politiky. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1818-2.
-
Said, A., Abu-Nimer, M., Sharify-Funk, M. (eds.). Contemporary Islam: Dynamic, not Static. London: Routledge, 2006.
|