Předmět: Interkulturní inteligence

» Seznam fakult » FPE » KAN
Název předmětu Interkulturní inteligence
Kód předmětu KAN/AINTE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Petrlíková Jarmila, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Vice William Bradley, PhD
  • Quinn Justin, doc.
Obsah předmětu
Tento seminář čerpá z několika teoretických oblastí z lingvistiky, sociologie a antropologie které se zabývají pravidly a tendencemi lidského chování. Příklady teoretických textů, se kterými se bude v semináři pracovat: Brown a Levinson, Politeness Theory, Steven Pinker, Language as a Window to Human Thought, a Ang Soon a Linn Van Dyne, Cultural Intelligence. Studenti se pokusí uplatnit tyto koncepty na různé případové studie obsažené v textech Davida Livermora a dále budou zkoumat efektivnost konkrétních konceptů v knize prezentovaných. Klíčovými koncepty jsou Motivace, Znalost, Strategie a Výkon. Tyto principy poskytnou studentům prostředí, ve kterém budou moci sami analyzovat a tak postupně zlepšovat své vlastní schopnosti v rámci interkulturní komunikační kompetence. Každý týden budou studenti analyzovat jeden případ mezikulturní komunikace, zprvu mezi angličtinou a češtinou, a postupně mezi dalšími kulturami, které přicházejí do kontaktu s anglofonním kontextem.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady
Výsledky učení
Studenti se seznámí s kulturními koncepty prostřednictvím seminárních textů různých případové studií.
Odborné dovednosti
Studenti získali strategie zmírňujícími FTAs- Face Threatening Acts a jsou schopni čelit čtyřem stádiím kulturního šoku.
Studenti jsou schopni zlepšovat své vlastní schopnosti v rámci interkulturní komunikace.
Studenti si osvojí další znaky a kódy angličtiny jako globálního jazyka, jenž má v sobě mnoho různých úrovní kulturního porozumění.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Camerer, R. Teaching and Testing Intercultural Competence. Bonn, 2008.
  • Fox, Kate. Watching the English: The Hidden Rules of English Behavior. London, 2004.
  • Livermore, David. Leading with Cultural Intelligence. New York, 2009.
  • Peterson, Brooks. Cultural Intelligence: A Guide to Working with People from Other Cultures. Yarmouth, 2004.
  • Pinker, Steven. The Stuff of Thought: Language as a Window to Human Nature. New York, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr