Předmět: Didaktika angličtiny 3

» Seznam fakult » FPE » KAN
Název předmětu Didaktika angličtiny 3
Kód předmětu KAN/ME3E
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Havránková Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Reynaert Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka řečových dovedností: čtení s porozuměním a psaní a jejich vzájemná integrace s důrazem na využití mezipředmětových vztahů. Principy hodnocení řečových dovedností a jazykových prostředků, práce s chybou, nástroje hodnocení. Motivační strategie, rozvoj autonomie žáků, Evropské jazykové portfolio, Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Výukové materiály (typy materiálů včetně učebnic, jejich hodnocení, zdroje, tvorba a adaptace materiálů).

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
kAN / ME2
znát základní principy efektivního vedení hodiny v anglickém jazyce / včetně podstatných bodů v detailní přípravě na hodinu a základního jazyka komunikace ve třídě; znát různé techniky vedení hodin; znát principy a kroky postupu výuky daných řečových dovedností - poslechu s porozuměním a mluvení; umět používat doplňkové zdroje nápadů na praktické činnosti do hodin, např. odbornou literaturu a Internet znát základní odbornou terminologii spojenou s obsahem předmětu.
Odborné dovednosti
aplikovat základní principy efektivního vedení hodiny v anglickém jazyce /včetně detailní přípravy na hodinu a využívání základního jazyka komunikace ve třídě; vysvětlit a odůvodnit volbu různých technik vedení hodiny; aplikovat principy a kroky postupu výuky poslechu s porozuměním a mluvení při vlastní přípravě hodiny zaměřené na jednotlivé řečové dovednosti a to jak individuálně tak i integrovaně; vyhledat v odborné literatuře a na Internetu aktivity a ohodnotit jejich vhodnost ve vztahu k procvičování poslechu s porozuměním a mluvení; ohodnotit své učitelské dovednosti a popsat své silné stránky jakož i problémové oblasti v základních didaktických dovednostech učitele anglického jazyka; používat odbornou terminologii spojenou s obsahem předmětu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat principy a postupy výuky daných řečových dovedností - čtení s porozuměním a psaní; vysvětlit odbornou terminologii spojenou s hodnocením; znát nástroje hodnocení a sebehodnocení (včetně Evropského jazykového portfolia); popsat strategie a činnosti podmiňující rozvoj motivace a samostatnosti u studentů anglického jazyka; znát potřeby různých typů studentů inkluze; znát škálu výukových materiálů (včetně doplňkových) znát propojení RVP ZV se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky (SERRJ) a popsat jazykové úrovně podle SERRJ.
Odborné dovednosti
aplikuje teoretické poznatky výuky daných řečových dovedností při vlastní přípravě hodiny zaměřené na jednotlivé řečové dovednosti a to jak individuálně tak i integrovaně; používá odbornou terminologii spojenou s hodnocením; ohodnotí vhodnost a nevhodnost nástrojů hodnocení z hlediska obsahu a formy; aplikuje teoretické poznatky při tvorbě nástrojů hodnocení jak řečových dovedností tak i znalostí; popíše strategie a činnosti podmiňující rozvoj motivace a samostatnosti u studentů anglického jazyka; analyzuje a zhodnotí užitečnost výukových materiálů na základě aktuálních kriterií tzn. vycházející z potřeb učebního kontextu (trendy, Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), potřeby různých typů studentů atd.); vysvětlí propojení RVP ZV se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky (SERRJ) a popíše jazykové úrovně podle SERRJ; ohodnotí své učitelské dovednosti a popíše své silné stránky jakož i problémové oblasti v základních didaktických dovednostech učitele anglického jazyka.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. české vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1425-2.
  • HADFIELD, J. & HADFIELD, C. Introduction to Teaching English. Oxford: Oxford University Press,, 2008. ISBN 978-0-19-441795-8.
  • Ioannou-Georgiou, Sophie; Pavlou, Pavlos; Maley, Alan. Assessing young learners. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437281-2.
  • JANG, E. Focus on Assessment.. Oxford: Oxford University Press,, 2014. ISBN 978-0-19-400083-3.
  • Little, D. a Perclová, R. Evropské jazykové portfolio.. Praha, MŠMT, 2001.
  • Reilly, Jackie; Reilly, Vanessa. Writing with children. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-437599-4.
  • SLATTERY, M. & WILLIS, J. English for Primary Teachers: a handbook of activities and classroom language.. Oxford: Oxford University Press,, 2001. ISBN 0-19-437563-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr