Předmět: Didaktika hudbní výchovy v době digitálních technologií

» Seznam fakult » FPE » KHK
Název předmětu Didaktika hudbní výchovy v době digitálních technologií
Kód předmětu KHK/DIDH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slavíková Marie, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu jsou tudíž otázky: a) hudebně teoretické z oboru didaktiky (otázky vzdělanosti učitele, druhů učení, kritérií výběru učiva, hudebnosti žáků včetně možností jejího rozvoje, metod a forem práce ve výuce, hodnocení v předmětu, osvědčených i současných trendů ve HV vzdělávání, včetně hudebně vědní literatury k tématům náležející, b) kurikulární dokument (RVPZV, RVPG) ve všech jeho přesahových i oborových složkách, včetně naplňování jeho obsahu konkrétními metodami i formami práce v HV, c) aktuální učebnice HV a jejich obsah.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 130 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní znalosti z oborové didaktiky, oborové pedagogiky a psychologie
Odborné dovednosti
Užití znalostí z oborové didaktiky, oborové pedagogiky a psychologie v praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Prohloubení si aktuálních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy v procesu radikální proměny současné světové hudební kultury a se zaměřením na zákonitosti hudebně výchovného procesu ve škole a na interakci jeho činitelů
Odborné dovednosti
Užití aktuálních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy v procesu radikální proměny současné světové hudební kultury a se zaměřením na zákonitosti hudebně výchovného procesu ve škole a na interakci jeho činitelů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Individuální konzultace,
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Individuální konzultace,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Školské dokumenty RVP, aktuální učebnice hudební výchovy pro 2. stupeň základních škol a pro gymnázia..
  • Balada, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G [online].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
  • Cambell, Patricia Shehan. Music, education, and diversity : bridging cultures and communities. New York :Teachers College Press,, 2018. ISBN 978-0-8077-5882.
  • Coufalová, Gabriela, Ivo Medek a Jaromír Synek. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů:[slyšet jinak].. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013.
  • Kopecký, Jiří, Jaromír Synek a Vít Zouhar. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování:[slyšet jinak].. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014.
  • O'Hara, Kenton. Consuming music together : social and collaborative aspects of music consumption technologies. Dordrecht :Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7017-3.
  • Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
  • Synek, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.
  • Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.. Praha: Portál, 1998.
  • Tichá, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha:. Národní informační a poradenské středisko pro kulturu,, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr