Předmět: Hudba, hudební průmysl a média

» Seznam fakult » FPE » KHK
Název předmětu Hudba, hudební průmysl a média
Kód předmětu KHK/HHPM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Starší, ale zejména novodobá a současná historie vztahu hudby a její medializované podoby. Od významu zápisu a nototisku až k prvním formám záznamu zvuku a zejména k masovému šíření hudby rozhlasem. Historie rozhlasového a televizního vysílání, rozdíly mezi různými druhy rozhlasového vysílání v České republice, v Evropě i v zámoří, legislativní úprava Českého rozhlasu a České televize. Situaci a místo rozhlasového vysílání v době informační revoluce. Základní programové a publicistické žánry od prostého programování, přes publicistické pořady o hudbě až k přímému přenosu. Úloha rozhlasového a televizního vysílání v současném hudebním světě. Úvod do problematiky přímého a nepřímého šíření /obchodu hotovými produkty a nosiči/ hudby internetem se všemi klady i zápory tohoto jevu, aktuální tendence v tomto oboru. Současná manažerská praxe zejména v oblasti zprostředkování, prezentace a propagace tzv. klasické hudby. 2. Historie záznamu zvuku od počátku dvacátého století, průmyslové využití zvukového záznamu - přelomový charakter vzniku masově šířené tzv. hudební konzervy, vznik gramofonových firem a celého odvětví gramofonového průmyslu. Analýza činnosti gramofonové firmy od dramaturgického návrhu a plánu přes zvukovou, respektive zvukově obrazovou výrobu až k problematice distribuce a distribučních sítí. Historie a současnost gramofonového průmyslu v Československu a v České republice, problémy dnešního gramofonového průmyslu, rozbor tzv. velké pětky (majors), podíl na světovém trhu v ks a finančně, další firmy doma i v zahraničí, oblasti trhu s klasickou hudbou a její podíl na světovém a domácím trhu, pirátství, světové organizace v oblasti gramofonového průmyslu (IFPI) a jejich pobočky v České republice. Situace po "vpádu" internetu a nových typů záznamů a nosičů (MP3, DVD, SACD), tzv. krize gramofonového průmyslu, výhledy a budoucnost gramofonového průmyslu, nahrávka a její medializace - propagace, marketing, prodejnost, smluvní zajištění nahrávek.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 130 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientace v soudobé hudbě artificiální i nonartificiální Práce s odbornou literaturou.
Odborné dovednosti
Základní orientace ve světě médií.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Prohloubená znalost médií, jejich fungování z hlediska hudební produkce. Poznání základních principů fungování hudebního průmyslu
Odborné dovednosti
Aktivní a kritické užití médií.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Internetové stránky IFPI, světových a českých gramofonových firem, OSA, INTERGRAM, světový a český odborný tisk..
  • Internetové stránky, zejména www.rozhlas.cz /kapitola Dokumenty, kde jsou uvedeny veškeré zákony vztahující se k rozhlasovému vysílání, a www.czech-tv.cz, kde jsou analogické zákony vztahující se k televiznímu vysílání..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr