Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Starší, ale zejména novodobá a současná historie vztahu hudby a její medializované podoby. Od významu zápisu a nototisku až k prvním formám záznamu zvuku a zejména k masovému šíření hudby rozhlasem. Historie rozhlasového a televizního vysílání, rozdíly mezi různými druhy rozhlasového vysílání v České republice, v Evropě i v zámoří, legislativní úprava Českého rozhlasu a České televize. Situaci a místo rozhlasového vysílání v době informační revoluce. Základní programové a publicistické žánry od prostého programování, přes publicistické pořady o hudbě až k přímému přenosu. Úloha rozhlasového a televizního vysílání v současném hudebním světě. Úvod do problematiky přímého a nepřímého šíření /obchodu hotovými produkty a nosiči/ hudby internetem se všemi klady i zápory tohoto jevu, aktuální tendence v tomto oboru. Současná manažerská praxe zejména v oblasti zprostředkování, prezentace a propagace tzv. klasické hudby. 2. Historie záznamu zvuku od počátku dvacátého století, průmyslové využití zvukového záznamu - přelomový charakter vzniku masově šířené tzv. hudební konzervy, vznik gramofonových firem a celého odvětví gramofonového průmyslu. Analýza činnosti gramofonové firmy od dramaturgického návrhu a plánu přes zvukovou, respektive zvukově obrazovou výrobu až k problematice distribuce a distribučních sítí. Historie a současnost gramofonového průmyslu v Československu a v České republice, problémy dnešního gramofonového průmyslu, rozbor tzv. velké pětky (majors), podíl na světovém trhu v ks a finančně, další firmy doma i v zahraničí, oblasti trhu s klasickou hudbou a její podíl na světovém a domácím trhu, pirátství, světové organizace v oblasti gramofonového průmyslu (IFPI) a jejich pobočky v České republice. Situace po "vpádu" internetu a nových typů záznamů a nosičů (MP3, DVD, SACD), tzv. krize gramofonového průmyslu, výhledy a budoucnost gramofonového průmyslu, nahrávka a její medializace - propagace, marketing, prodejnost, smluvní zajištění nahrávek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 130 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientace v soudobé hudbě artificiální i nonartificiální Práce s odbornou literaturou. |
Odborné dovednosti |
---|
Základní orientace ve světě médií. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prohloubená znalost médií, jejich fungování z hlediska hudební produkce. Poznání základních principů fungování hudebního průmyslu |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivní a kritické užití médií. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Internetové stránky IFPI, světových a českých gramofonových firem, OSA, INTERGRAM, světový a český odborný tisk..
-
Internetové stránky, zejména www.rozhlas.cz /kapitola Dokumenty, kde jsou uvedeny veškeré zákony vztahující se k rozhlasovému vysílání, a www.czech-tv.cz, kde jsou analogické zákony vztahující se k televiznímu vysílání..
|