Vyučující
|
-
Slavíková Marie, doc. PaedDr. CSc.
-
Mandysová Daniela, doc. PaedDr.
-
Lorencová Dita, Mgr.
-
Polívka Jiří, Mgr.
-
Loukotová Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Instrumentální dovednosti: Stupnice C dur protipohybem přes dvě oktávy. Akordy(T5/3, T6,T6/4). Alespoň 10 technických cvičení dle výběru vyučujícího( BGS, Burnam ...). Hra harmonické kadence v C dur. Nejméně 5 písní dohromady akordickým i rozloženým doprovodem z učebnice pro 1.ročník ZŠ( Lišková - Hurník). Předehry, dohry. Chromatický posun dur kvintakordu v rozsahu c1 - c2. Pěvecké dovednosti: Osvojení základů dechové, hlasové, artikulační techniky( pěvecké dýchání, měkké nasazení tónu, jeho správné tvoření a vedení, hlavový tón, artikulace, frázování melodie). Hlasové, dechové a artikulační ústrojí, dětský hlas a jeho problematika, hlasová a duševní hygiena, kultura hlasového projevu. Hlasová cvičení. Zpěv písní lidových a umělých z učebnice pro 1.ročník ZŠ ( Lišková - Hurník). Průpravná cvičení souhry, průpravná cvičení akordického doprovodu v levé ruce, příprava na hru legato a tenuto, souhra obou rukou s využitím akordického a jednohlasého doprovodu v levé ruce. Návrhy barevného vybavení u každého cvičení. Pravá i levá ruka podkládání palce a překládání 2. a 4.prstu. Rozlišení zvukového charakteru durových a mollových melodií. Minimálně 5 písní: levá ruka akordický i rozložený doprovod, pravá ruka melodie. Výuka je podporována výukovým videem (Moodle).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- číst noty v houslovém klíči v rozsahu g - g2; |
- vysvětlit základní hudební pojmy z hudební teorie; |
Odborné dovednosti |
---|
- intonačně čistě reprodukovat zpěvem tóny v rozsahu c1-c2; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit zásady hlasové hygieny při práci s hlasem dětí i dospělých; |
- vysvětlit zásady pěveckého dýchání a tvoření tónu při zpěvu; |
- číst noty v houslovém a basovém klíči, v rozsahu studovaných písní a skladeb; |
Odborné dovednosti |
---|
- zaujmout správný pěvecký postoj; |
- zpívat intonačně přesně a rytmicky správně vybrané písně z učebnice Hudební výchova pro 1. ročník ZŠ; |
- zahrát na klávesový nástroj stupnici C dur v protipohybu, přes dvě oktávy; |
- zahrát na klávesový nástroj třítónové a pětitónové cvičení k rozezpívání, od bílých kláves; |
- zahrát na klávesový nástroj vybraná cvičení z klavírní školy BGS; |
- zahrát na klávesový nástroj vybrané písně v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, přísné spojování akordů; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, J. Česká škola hry na keyboard. Plzeň.
-
BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A. Klavírní škola pro začátečníky. Praha, 2002. ISBN 979-0-2601-0158-6.
-
CIMLOVÁ, Š. Zpěvník pro mírně pokročilé. Brno : Edika. 2023.
-
LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Hudební výchova pro 1.-5. ročník ZŠ. Praha, SPN, 2022. ISBN 978-80-7235-607-2.
-
VYDROVÁ, A. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 2014.
|