|
Vyučující
|
-
Bezděk Jiří, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět staví na předchozím vzdělávání v oblasti dějin hudby 20. a 21. století. Hlavními tématy budou detailní sondy do vybraných etap vývoje hudby a tvorby některých osobností. Zvýšená pozornost bude věnována jejich vkladu do budoucího hudebního vývoje a novátorským prvkům v jejich vybraných skladbách. Přesné tematické nasměrování bude určeno specializací disertačních prací. Doktorandi budou vedeni k objektivizaci svého soudu na základě propojení aspektů obecně historických, hudebně teoretických a na základě znalosti podmínek hudební produkce. Součástí předmětu budou též cílené analýzy vybraných děl. Zvláštní pozornost bude věnována postavení české soudobé hudby ve světové hudební kultuře.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 130 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientace v soudobé hudbě artificiální Pracovat s odbornou literaturou. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Orientace v notových materiálech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Prohloubená znalost dějin hudby 20. a 21. století Propojit obecně historických, hudebně teoretických aspektů na základě znalosti podmínek hudební produkce. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Vyhledat novátorské prvky v hudbě 20. a 21. století |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Talašová, Jana a Jan Stoklasa. Matematický model pro multikriteriální hodnocení výsledků tvůrčí umělecké činnosti. RUV: Metodika a segmenty [online.
-
Bezděk, Jiří. Analytické pohledy na vybrané hudební kreace autorů spjatých s Plzní ve 20. a 21. století.. Plzeň: ZČU, 2015.
-
Bezděk, Jiří. Soudobá hudba před tabulí.. Plzeň: FPE ZČU, 2008.
-
Bokůvková, Vlasta. ?O elektronickém studiu v Plzni.?. Opus musicum, 1972.
-
Hrčková, Naďa. Dějiny hudby VI: Hudba 20. století (1).. Praha: Ikar,, 2006.
-
Hrčková, Naďa. Dějiny hudby VI.: Hudba 20. století (2).. Praha: Ikar, 2007.
-
Kohoutek, Ctirad. Hudební kompozice: stručný komplexní pohled z hlediska skladatele.. Praha: Supraphon, 1989.
-
Macek, Jiří. Česká hudební avantgarda: Průvodce světem orchestru jedné pozoruhodné epochy.. Praha: Litera Proxima, 2012.
-
Schnierer, Miloš. Český a východoevropský neofolklorismus v artificiální hudbě 20. stol.: Deset studií od Janáčka k serialismu.. Veverská Bitýška: Editio Moravia, 2007.
-
Srstka, Jiří. ?Wozzeck, krvavá opera Albana Berga.? Opera plus: váš průvodce světem hudby, opery a tance [online].. Praha.
|