Předmět: Pedagogika pro učitele ZŠ

» Seznam fakult » FPE » KPG
Název předmětu Pedagogika pro učitele ZŠ
Kód předmětu KPG/PGUZS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Halada František, Mgr. MBA
  • Rohlíková Lucie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šlajchová Ladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vzdělávací politika jako vědní obor (strategické dokumenty vzdělávací politiky ČR, organizace zřizované MŠMT, aktéři vzdělávací politiky). 2. Spravedlivost ve vzdělávání (různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí), podoby a příčiny nerovností, příklady intervencí pro snižování nerovností ve vzdělávání a jejich dopadů, diverzita a selektivita. 3. Škola jako specifická organizace - funkce školy, scénáře (modely) budoucnosti školy - retroaktivní pohled, správa škol včetně systému financování, hlavní rysy vzdělávacího systému v ČR, CZ-ISCED 2011). 4. Kultura školy - vymezení pojmu, způsoby zjišťování kultury školy, příklady z praxe, vstřícné prostředí a vztahy ve škole a jejich vliv na průběh a výsledky vzdělávání, klima školy. 5. Evaluace ve vzdělávání (teorie kvality a efektivity ve vzdělávání, subjekty a objekty evaluace), hodnocení vzdělávacího systému, autoevaluace (zapojení aktérů, metody, interpretace výsledků autoevaluace) a externí evaluace školy (zodpovědnost ČŠI a zřizovatelů škol), propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace - on-line přednáška p. Ing. Pavla Honzíka, ředitele PLZEŇSKÉHO INSPEKTORÁTU ČESKÉ ŠKOLNÍ INSPEKCE. 6. Profese a hodnocení učitele (profesní rozvoj učitelů, hodnocení kvality práce učitelů, nástroje dokladování profesního výkonu, nástroje profesního rozvoje), de/profesionalizace učitelského povolání, DVU, včetně legislativních podmínek.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 18 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znalost základních pedagogikých pojmů a kategorií,
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti,
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory,
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad,
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi.
Odborné dovednosti
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie,
- využívat odborné pedagogické termíny.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat fáze vývoje transformačního procesu, včetně hodnocení vývoje školství,
- objasnit různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí,
- vymezit role aktérů vzdělávací politiky a uvést příklady konfliktů jejich zájmů,
- zdůvodnit propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace,
- vysvětlit různé přístupy k hodnocení kvality práce učitelů,
- vysvětlit profesní rozvoj učitelů (uvádění do profese - indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání),
- vymezit efektivní formy profesního rozvoje učitelů (na základě TALIS),
- vysvětlit akční výzkum jako nástroj profesního rozvoje učitelů.
Odborné dovednosti
- použít nástroje pro dokladování profesního výkonu, včetně profesního portfolia,
- použít vybrané evaluační nástroje,
- na příkladech doloží klady a zápory vnější diferenciace v českém vzdělávání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Test,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Formativní hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV.
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Zákon č. 563 /2004 Sb..
  • DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., TROJAN, V., TURECKIOVÁ, M. Efektivita vzdělávání. Praha: CŠM PedF UK, 2016. ISBN 978-80-7290-883-7.
  • GREGER, D. Spravedlivost českého školského systému v mezinárodním srovnání.. Praha: Orbis scholae, 2(1) s. 46-59.
  • Hajerová Műllerová, L., Slavík, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020.
  • HAJEROVÁ-MŰLLEROVÁ, L., ŠIMEK, Z. Podniková kultura. Praha: VŠEM, 2011. ISBN 978-80-86730-65-3.
  • Janík, T. et al. Mýty - omyly - nepravdy : o ?chibách? ve vzdělávání a pedagogice. Brno: MU, 2020. ISBN 978-80-210-9754-4.
  • Moree, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
  • POL, M., LAZAROVÁ, B. Dobrá škola: Metoda pro stanovení priorit školy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-87063-37-8.
  • POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
  • Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
  • Spilková, V. Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání?. Pedagogika, 66(4), s. 368?385.
  • STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
  • TROJAN, V. et al. Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-897-4.
  • Trojan, Václav; Trojanová, Irena; Trunda, Jiří. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.
  • Trojan, Václav; Tureckiová, Michaela; Trunda, Jiří; Dvořáková, Miroslava. Přístupy k managementu vzdělávání v kontextu České republiky. 2015. ISBN 978-80-7290-867-7.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • VAŠŤATKOVÁ, J., MICHEK, S. Modely řízení kvality a škola. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2608-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr