Vyučující
|
-
Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáškové okruhy 1. Základní pojmy obecné psychologie - psychické jevy, konstrukty a mentální reprezentace, modely lidské psychiky. Determinace lidské psychiky. 2. Vědomí a nevědomí, řízení lidské psychiky, spánek a snění. 3. Senzorické procesy a vnímání. Pozornost - typy a vlastnosti pozornosti. 4. Paměť - modely paměti, dlouhodobá paměť, zapomínání. 5. Učení - vrozené typy učení, klasické podmiňování, instrumentální a operantní podmiňování, učení vhledem, sociální učení. 6. Imaginační procesy - představivost a fantazie, denní snění, poruchy představivosti. 7. Myšlení - druhy myšlení, myšlenkové operace, usuzování, rozhodování, řešení problémů, magické myšlení. Jazyk a myšlení - vlastnosti přirozených jazyků, myšlení a řeč. 8. Emoce - tělesná a výrazová složka emocí, cítění, teorie emocí, funkce emocí. 9. Motivace - sebezáchovné motivy, stimulační motivy, implicitní motivy, explicitní motivy, komplexní teorie motivace, atribuční teorie motivace. 10. Struktura osobnosti. 11. Dynamické vlastnosti osobnosti, temperament, základní typologie. Charakter a seberegulační vlastnosti. 12. Výkonové vlastnosti osobnosti, schopnosti a jejich druhy, inteligence. 13. Osobnost v náročných životních situacích, zásady duševní hygieny, systém psychologického poradenství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 28 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- všeobecné znalosti v rozsahu středoškolského učiva základů společenských věd - základní orientace v psychologické terminologii v rozsahu učiva střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně vyhledávat informace v odborných publikacích interpretovat obsah odborného výzkumného článku |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit předmět obecné psychologie - definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti - vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů - popsat pojem osobnost, objasnit základní přístupy jejího zkoumání - vysvětlit hlavní modely determinace osobnosti - charakterizovat jednotlivé složky osobnosti - vyložit základní poznatky o utváření osobnosti v náročných životních situacích |
Odborné dovednosti |
---|
- používat správně terminologii obecné psychologie a psychologie osobnosti - nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi - aplikovat nestandardizované metody pro zjištění stavu kognitivních procesů - provést sebereflexi vlastní osobnosti, tj. popsat a kriticky zhodnotit výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání - rozpoznat možné činitele determinace vývoje některých vlastností své osobnosti, odlišit jvlastnosti zděděné po předcích od vlastností získaných v průběhu vývoje - aplikovat teoretické znalosti o zvládání náročných životních situací při jejich řešení ve svém životě |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
Hartl, Pavel; Hartlová-Císařová, Helena. Velký psychologický slovník. Vyd. 4., V PortĂĄlu 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-686-5.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. 2., doplněné, aktualizované a přepracované vydání. 2023. ISBN 978-80-200-3347-5.
-
Říčan, Pavel. Psychologie : příručka pro studenty. Vyd. 2., dopl. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-406-9.
-
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007.
|