Předmět: Psychologie pro humanitní studia 2

» Seznam fakult » FPE » KPS
Název předmětu Psychologie pro humanitní studia 2
Kód předmětu KPS/PSHS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednáškové okruhy 1. Základní pojmy z vývojové psychologie a zákonitosti vývoje. Biologické a sociální determinační teorie. Základní paradigmata pohledu na dítě, jeho vývoj a výchovu. 2. Raný proces socializace člověka - teorie intersubjektivity, teorie mysli, význam raného sociálního pouta, deprivace a privace, teorie bondingu, připoutání matky k dítěti. 3. Činitelé socializace - teorie ekologických systémů, sociokulturní teorie, sociálně-kognitivní teorie, teorie frustrace, symbolický interakcionismus, teorie nálepkování. 4. Vývoj osobnosti - vývoj temperamentu, teorie psychosexuálního vývoje, teorie psychosociálního vývoje, vývoj sebeuvědomování a sebepojetí, morální vývoj. 5. Vývoj myšlení, teorie kognitivního vývoje. 6. Vývoj řeči a komunikace. 7. Vývojová charakteristika období adolescence a začátku dospělosti. 8. Význam a pojetí mezilidských vztahů. Altruismus, lidskost, agresivita. Teorie konfliktů. 9. Sociální skupiny a jejich klasifikace, postavení jedince v malé sociální skupině. Sociální normy, sociální role a sociální status. Postoje a hodnoty. 10. Dynamika soc. skupiny - utváření skupiny, koheze, tenze. Interpersonální vztahy ve skupině. Konflikty a způsoby jejich řešení. Styly vedení skupiny, vztah skupina a autorita. 11. Sociální komunikace a její struktura. Poruchy komunikace. Strategie a taktika v jednání s lidmi, pravidla kritiky, asertivní komunikace, základy transakční analýzy pro porozumění sociálním interakcím. 12. Psychologie rodiny, školy a práce. 13. Psychologie umění, masmédií a životního prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- všeobecné znalosti v rozsahu učiva základů společenských věd - základní terminologie a hlavní teorie obecné psychologie a psychologie osobnost
Odborné dovednosti
samostatně vyhledávat informace v odborných publikacích interpretovat obsah odborného výzkumného článku aplikovat dříve získané psychologické poznatky na nové skutečnosti a při studiu nových teorií
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit jednotlivé vývojové periody - objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku - rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů - vysvětlit genezi osobnosti - zhodnotit základní ontogenetické teorie - objasnit podstatu procesu socializace osobnosti a utváření postojů, hodnot a norem - popsat proces sociální komunikace - charakterizovat jednotlivé typy sociálních skupin - zdůvodnit příčiny vzniku konfliktu, agresivního i altruistického jednání - vyjmenovat nejvýznamnější disciplíny aplikované psychologie
Odborné dovednosti
- správně používat pojmy vývojové a sociální psychologie - nacházet souvislosti mezi poznanými psychologickými kategoriemi - porozumět vývojovým a sociálním determinantům lidského života - aplikovat získané poznatky do oblasti výchovy a vzdělávání
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007.
  • Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
  • Kulka, Jiří. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
  • Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
  • Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
  • Thorová kateřina. Vývojová psychologie.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr