Vyučující
|
-
Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáškové okruhy 1. Základní pojmy z vývojové psychologie a zákonitosti vývoje. Biologické a sociální determinační teorie. Základní paradigmata pohledu na dítě, jeho vývoj a výchovu. 2. Raný proces socializace člověka - teorie intersubjektivity, teorie mysli, význam raného sociálního pouta, deprivace a privace, teorie bondingu, připoutání matky k dítěti. 3. Činitelé socializace - teorie ekologických systémů, sociokulturní teorie, sociálně-kognitivní teorie, teorie frustrace, symbolický interakcionismus, teorie nálepkování. 4. Vývoj osobnosti - vývoj temperamentu, teorie psychosexuálního vývoje, teorie psychosociálního vývoje, vývoj sebeuvědomování a sebepojetí, morální vývoj. 5. Vývoj myšlení, teorie kognitivního vývoje. 6. Vývoj řeči a komunikace. 7. Vývojová charakteristika období adolescence a začátku dospělosti. 8. Význam a pojetí mezilidských vztahů. Altruismus, lidskost, agresivita. Teorie konfliktů. 9. Sociální skupiny a jejich klasifikace, postavení jedince v malé sociální skupině. Sociální normy, sociální role a sociální status. Postoje a hodnoty. 10. Dynamika soc. skupiny - utváření skupiny, koheze, tenze. Interpersonální vztahy ve skupině. Konflikty a způsoby jejich řešení. Styly vedení skupiny, vztah skupina a autorita. 11. Sociální komunikace a její struktura. Poruchy komunikace. Strategie a taktika v jednání s lidmi, pravidla kritiky, asertivní komunikace, základy transakční analýzy pro porozumění sociálním interakcím. 12. Psychologie rodiny, školy a práce. 13. Psychologie umění, masmédií a životního prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- všeobecné znalosti v rozsahu učiva základů společenských věd - základní terminologie a hlavní teorie obecné psychologie a psychologie osobnost |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně vyhledávat informace v odborných publikacích interpretovat obsah odborného výzkumného článku aplikovat dříve získané psychologické poznatky na nové skutečnosti a při studiu nových teorií |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit jednotlivé vývojové periody - objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku - rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů - vysvětlit genezi osobnosti - zhodnotit základní ontogenetické teorie - objasnit podstatu procesu socializace osobnosti a utváření postojů, hodnot a norem - popsat proces sociální komunikace - charakterizovat jednotlivé typy sociálních skupin - zdůvodnit příčiny vzniku konfliktu, agresivního i altruistického jednání - vyjmenovat nejvýznamnější disciplíny aplikované psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat pojmy vývojové a sociální psychologie - nacházet souvislosti mezi poznanými psychologickými kategoriemi - porozumět vývojovým a sociálním determinantům lidského života - aplikovat získané poznatky do oblasti výchovy a vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007.
-
Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
Kulka, Jiří. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
Thorová kateřina. Vývojová psychologie.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
|