|
Vyučující
|
-
Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Zdravotnická psychologie. Problematika nemoci. Vliv choroby na psychiku nemocného. Nemoc jako svízelná životní situace. Chronicky nemocný. Adaptace na hospitalizaci, hospitalismus, separační úzkost. Pacient se specifickými potřebami. Problematika strachu a úzkosti. Psychologie bolesti. Agresivita ve zdravotnické praxi. Psychologický přístup u dětského pacienta. Osnova cvičení: Porovnání psychické situace zdravého a nemocného člověka. Modelové situace - postoje nemocných k nemoci. Subjektivní prožívání bolesti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednáška s diskusí
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit asertivní, pasivní, agresivní jednání |
| rozlišit druhy sociálních skupin a popsat způsoby jejich vedení |
| objasnit aspekty osvojování sociálních rolí a norem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky realizovat účast v supervizní skupině v semináři |
| adekvátně používat všechny formy verbální a neverbální komunikace |
| správně použít transakční analýzu |
| aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích |
| prakticky realizovat sebereflexi v průběhu cvičení |
| projevovat empatii v modelových situacích |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
KERN, Hans a kol. Přehled psychologie. Praha. Portál., 2015. ISBN 978-80-262-0871-6.
-
Kučerová, Helena. Psychiatrické minimum. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0.
-
KUPKA Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada. 2015. s. 216. ISBN 978-80-247-4650-0 ..
-
Látalová, Klára. Agresivita v psychiatrii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
-
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Základy zdravotnické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-275-3.
|