Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Fotografická výchova jako prostředek k rozvoji specifických úrovní vizuální gramotnosti. Fotografická výchova v ČR a v zahraničí, historie a současnost. 2. Význam sémiotické analýzy fotografického umění, včetně abstraktních forem. 3. Význam digitální fotografie - bitmapové editory a jejich možnosti. Proces fotografické tvorby (námět, fotoscénář a formy stylizace) a jeho reflexe v edukaci. 4. Vzdělávací praxe s fotografickým materiálem metody a formy. 5. Počátky fotografie (technologie, první fotografické žánry). 6. Reportážní a dokumentární fotografie. 7. Abstraktní formy fotografie. 8. Význam aranžovaného a nalezeného zátiší. 9. Makrofotografie a její význam. 10. Fotografie krajiny a architektury. 11. Reklamní a módní fotografie. 12. Význam a možnosti klasické analogové fotografie. 13. Tvůrčí praxe s bitmapovými editory a jejich využití ve škole (Photoshop, Gimp, Zoner atd.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Demonstrace dovedností, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
Odborné dovednosti |
---|
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit možnosti stylizace fotografie v ateliéru a exteriéru; |
popsat podstatu a možnosti fotografie jako součásti globální kultury a umění; |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a hodnotit fotografické dílo v žánrových kontextech; |
zvládat tvorbu fotografie prostřednictvím bitmapových editorů; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních fotografických sdělení; |
objasnit významné mezníky dějin české a světové fotografie; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Baran, L. 125 mistrovských fotografických děl. Praha, 2013.
-
Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha, 2002.
-
Král, M. Adobe Photoshop CS5 Podrobný průvodce. Praha, 2011.
-
Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
-
Mrázková, D. Příběh fotografie. Praha, 1985.
-
Pihan, R. Mistrovství práce s DSLR. Praha, 2014.
-
Sontag, S. O fotografii.. Litomyšl, Praha, 2002.
-
Vojtěchovský, M. Vývoj československé teorie fotografie 20. století.. Praha, 1985.
-
Vybíral, J. GIMP - Praktická uživatelská příručka. Brno, 2008.
|