Vyučující
|
-
Horáková Tereza, Mgr.
-
Slavík Jan, doc. PaedDr. CSc.
-
Podlipský Rudolf, PaedDr. Ph.D.
-
Gebauer Kurt, prof. akad. soch. dr. h. c.
-
Bláha Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Počátky uměleckého projevu, umění pravěku. 2. Umění starověkých civilizací. 3. Raně křesťanské, předrománské a románské umění. 4. Gotické umění v Evropě. 5. Raná a vrcholná renesance (včetně zaalpské). 6. Manýrismus a baroko v Evropě. 7. Baroko v Čechách. 8. Rokoko a klasicismus. 9. Romantismus. 10. Realismus 19. století. 11. Impresionismus a postimpresionismus 12. Sochařství a architektura 19. století. 13. Exkurze do galerie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století; |
pojmenovat hlavní představitele výtvarného umění v období od antiky po 19. stol. a popsat jejich tvorbu; |
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění a časově jej zařadit; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu, |
Odborné dovednosti |
---|
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy; |
aplikovat formální analýzu na vybraná umělecká díla. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. 2013. ISBN 978-80-7361-095-1.
-
Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.
-
Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním V. 2007. ISBN 978-80-7361-038-8.
-
Bláha, Jaroslav; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. III. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-33-5.
-
Cole, E. Průvodce architekturou. 2008. ISBN 978-80-7352-976-5.
-
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Gawlik, Ladislav. Dějiny výtvarného umění. I. díl, Od vzniku umění až na práh moderny. V Plzni : Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-7043-848-0.
-
Gawlik, Ladislav. Dějiny výtvarného umění. II. díl, Od moderny do současnosti. V Plzni : Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-7043-909-8.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. 2009. ISBN 978-80-7361-069-2.
-
Šamšula, Pavel; Hirschová, Jarmila. Průvodce výtvarným uměním. IV. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-24-6.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
|