Předmět: Historie umění v pedagogické reflexi 3

» Seznam fakult » FPE » KVK
Název předmětu Historie umění v pedagogické reflexi 3
Kód předmětu KVK/HU3
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horáková Tereza, Mgr.
  • Podlipský Rudolf, PaedDr. Ph.D.
  • Slavík Jan, doc. PaedDr. CSc.
  • Bláha Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šurkalová Martina
  • Gebauer Kurt, prof. akad. soch. dr. h. c.
Obsah předmětu
Umění první poloviny 20. století. 1. Hnutí arts and crafts, secese. 2. Impresionismus ve Francii a jeho recepce v českém umění. Postimpresionismus. 3. Počátky moderní architektury. 4. Nástup avantgardy - fauvismus, futurismus, orfismus. 5. Kubismus a abstraktní umění. 6. Dadaismus a surrealismus. 7. Počátky české avantgardy. 8. Reflexe kubismu v českém umění, česká kubistická architektura. 9. Český surrealismus a arteficialismus. 10. Česká meziválečná architektura. 11. Bauhaus a užité umění. 12. Teoretická reflexe modernismu 13. Exkurze do galerie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly;
popsat základní metody dějin umění;
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění;
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění od pravěku po 19. století;
Odborné dovednosti
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla;
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 19. století do první poloviny 20. století;
vyjmenovat nejdůležitější představitele jednotlivých období;
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů výtvarného umění od období impresionismu až po 50. léta 20. století;
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období a časově jej zařadit;
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu.
Odborné dovednosti
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy;
aplikovat formální analýzu na vybraná umělecká díla.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Formativní hodnocení,
Doporučená literatura
  • Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. 2013. ISBN 978-80-7361-095-1.
  • Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.
  • Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním V. 2007. ISBN 978-80-7361-038-8.
  • Bláha, Jaroslav; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. III. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-33-5.
  • Cole, E. Průvodce architekturou. 2008. ISBN 978-80-7352-976-5.
  • Elkins, James. Stories of Art. 2002. ISBN 0-415-93943-7.
  • Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
  • Grammar of architecture. Průvodce architekturou. 2018. ISBN 978-80-256-2358-9.
  • Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
  • Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
  • Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
  • Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. 2009. ISBN 978-80-7361-069-2.
  • Šamšula, Pavel; Hirschová, Jarmila. Průvodce výtvarným uměním. IV. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-24-6.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
  • Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
  • Wittlich, Petr. Malíři české secese. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2020-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr