Vyučující
|
-
Čechová Veronika, MgA.
-
Slavík Jan, doc. PaedDr. CSc.
-
Král Jakub, MgA.
-
Šurkalová Martina
-
Bláha Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Dědictví surrealismu, zrod abstraktního expresionismu ve Spojených státech. 2. Pop-art - Velká Británie a USA 3. Nový realismus a Fluxus. 4. Minimalismus, land art. 5. Postmodernismus, vývoj public art. 6. České umění po II. světové válce - navázání na avantgardu. 7. Český informel a nová figurace. 8. České umění 70.-80. let, umění v krajině. 9. České umění 90. let, public art. 10. Současné tendence v českém výtvarném umění. 11. Instituce, galerie, iniciativy a tisk zaměřené na současné umění. 12. Exkurze do galerie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění; |
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění až do pol. 20. století; |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 60. let po současnost; |
vyjmenovat nejdůležitější představitele výtvarného umění od 60. let po současnost; |
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů světového poválečného umění; |
popsat vývoj českého poválečného umění; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu; |
objasnit aktuální tendence v současném světovém i českém umění; |
charakterizovat základní informační platformy současného umění galerie, muzea, odborný tisk a instituce. |
Odborné dovednosti |
---|
časově zařadit umělecký projev na základě formální analýzy; |
využívat informace získané prostřednictvím hlavních platforem současného českého umění -galerie, muzea, odborný tisk a instituce. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. 2013. ISBN 978-80-7361-095-1.
-
Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.
-
Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním V. 2007. ISBN 978-80-7361-038-8.
-
Bláha, Jaroslav; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. III. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-33-5.
-
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Cole, E. Průvodce architekturou. 2008. ISBN 978-80-7352-976-5.
-
Elkins, James. Stories of Art. 2002. ISBN 0-415-93943-7.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Praha, 2007.
-
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
-
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
NIKL, Petr. Petr Nikl: hra o čas. V Řevnicích: Arbor vitae, 2013. ISBN 978-80-7467-040-4.
-
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
Přibáň, Jiří. Obrazy české postmoderny.
-
Rezek, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Jazzpetit, Praha, 1982.
-
Schapiro, Meyer. Dílo a styl. 2006. ISBN 80-7203-821-4.
-
Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. 2009. ISBN 978-80-7361-069-2.
-
Šamšula, Pavel; Hirschová, Jarmila. Průvodce výtvarným uměním. IV. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-24-6.
-
Ševčík, Jiří. České umění 1980-2010 : texty a dokumenty. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011. ISBN 978-80-87108-27-7.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
|