Předmět: Výrazové možnosti současného volného umění pro učitele

» Seznam fakult » FPE » KVK
Název předmětu Výrazové možnosti současného volného umění pro učitele
Kód předmětu KVK/VMSU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smutný Dalibor, prof. akad. mal.
  • Gebauer Kurt, prof. akad. soch. dr. h. c.
  • Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod - umění po roce 2000 (Současné umění v kontextu modernismu: postmodernismus, metamodernismus, altermodernismus) 2. Tendence současného výtvarného umění 1 (umění po internetu, materialismus, ekologie) 3. Umění a výtvarná výchova 1 (Virtuální a fyzické) 4. Tendence současného výtvarného umění 2 (umění a kritické myšlení, autonomie vs. angažovanost) 5. Umění a výtvarná výchova 2 (Inkluze, ekologie, výchova k občanství) 6. Tendence současného výtvarného umění 3 (umění a politika identit) 7. Umění a výtvarná výchova 3 (sebepoznání) 8. Tendence současného výtvarného umění 4 (konzervativní umění, neakademické umění, kýč) 9. Umění a výtvarná výchova 4 (Řemeslo / modernismus / koncept ve výtvarné výchově) 10. Umění a (ne)zájem veřejnosti (akademismus / popkultura, vysoké / nízké umění) 11. Umění a výtvarná výchova 5 (Překonání limitů školní instituce) 12. Instituce: veletrhy/bienále (komerční umění / institucionální umění) 13. Umění a výtvarná výchova (Návštěvy galerií, galerijní animace, pobyt mimo budovu školy)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
na příkladech konkrétních děl současnosti a minulosti objasnit některé umělecké koncepty;
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů.
Odborné dovednosti
zkoumat vlastnosti různých materiálů a využívat je ve vlastní tvorbě;
navrhovat a realizovat výtvarnou práci ve vztahu ke zvoleným výtvarným záměrům;
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat tendence současného umění;
charakterizovat proměny výtvarných prostředků v umění 20. a 21. století;
popsat a reflektovat aktuální události současné umělecké scény;
vymezit a popsat aktuální témata současného umění;
pojmenovat některé představitele současného umění a charakterizovat jejich tvorbu;
popsat způsoby prezentace současného umění v galeriích a ve veřejném prostoru.
Odborné dovednosti
posoudit a reflektovat aktuální témata současného umění ve vztahu ke vzdělávání;
koncipovat a realizovat vlastní výtvarný projekt reflektující aktuální témata současného umění;
uplatňovat a ověřovat výrazové možnosti současného umění ve vlastní výtvarné tvorbě;
nacházet a uplatňovat výtvarné prostředky vedoucí k autentické výtvarné výpovědi;
reflektovat vlastní výtvarné vyjádření v kontextu současného umění.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
  • časopisy:. Frieze, Artforum, Flash Art (CZ/SK), Mousse.
  • Havlík, V., ed. Akce a reakce: performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4619-6.
  • KERHARTOVÁ, J. Humor a hra v Galerii H.. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
  • LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
  • NOGA, P. Odraz - text - obraz - Pavel Noga. Český Těšín: Městská knihovna, 2022. ISBN 978-80-907671-4-0.
  • O'Doherty, Brian. Uvnitř bílé krychle : ideologie galerijního prostoru. 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
  • VAŇKOVÁ, P. Umění je abstrakce: obrazy, kresby, grafika, sochy. Praha: Kulturní Jižní město, 2022. ISBN 978-80-908148-5-1.
  • VAŇOUS, P. Spektrum. Biggboss, 2020. ISBN 978-80-907383-8-6.
  • Zálešák, Jan. Apocalypse me Praha - Brno: Artmap, Vysoké učení technické. Fakulta výtvarných umění, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr