|
Vyučující
|
-
Duda Daniel, doc. RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Ovládnutí fúze je jednou z nejdůležitějších technických výzev 21. století. Cílem předmětu je seznámit studenty alespoň s důvody, proč je to tak náročné. Předmět je přehledový: studenti se seznámí se (i) základními fyzikálními principy a (ii) se základními technickými aspekty v současné době uvažovaných řešení fúzní elektrárny. 1 - zdroj energie Slunce 2 - odhad parametrů přírodní fúze 3 - základní principy kvantové fyziky 4 - neurčitost a kvantové tunelování 5 - princip výměnné interakce 6 - intermediální bosony s nenulovou klidovou hmotností 7 - různé cesty k fúzi (inerciální/magnetické udržení, hypotézy o studené fúzi) 8 - vlastnosti plazmatu 9 - interakce magnetických polí a turbulentního proudění vodivé látky 10 - problematika měření a řízení 11 - problematika přenosu tepla a chlazení (hypervapotron) 12 - vybrané aktuality - práce studentů 13 - vybrané aktuality - práce studentů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 22 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní teminologie fyzikálních veličin a jednotek |
| Středoškolské teoretické znalosti z oblasti chemie a fyziky |
| Základní představa o skladbě hmoty |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat odbornou literaturu |
| používat matematický aparát základní fyziky a techniky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost základní energetické bilance a porovnání energií různých procesů |
| Znalost základních principů jaderných stavů |
| Znalost základů dynamiky plasmatu |
| Znalost základních ideí řízení plazmatu |
| Znalost přehledu mechanismů měření, řízení, přenosu tepla a chlazení ve fúzní elektrárně |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Používat aktuální vědeckou literaturu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kolokvium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kolokvium, |
|
Doporučená literatura
|
-
Davídek, Tomáš; Leitner, Rupert. Elementární částice od prvních objevů po současné experimenty. MatfyzPress, 2012.
-
Garry McCracken, Peter Stott. Fúze - energie Vesmíru. Mladá Fronta, 2006.
-
Mlynář Jan; Krajčová Věra. Nejžhavější sen pod Sluncem. Aldebaran, 2023.
|