Předmět: Designing and evaluating a technical product from viewpoints of properties

» Seznam fakult » FST » KKS
Název předmětu Designing and evaluating a technical product from viewpoints of properties
Kód předmětu KKS/DFXA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Němec Ladislav, doc. Ing. CSc.
  • Hosnedl Stanislav, prof. Ing. CSc.
Obsah předmětu
Technické produkty jako technické systémy. Vlastnosti technických systémů a jejich klíčové domény. Základní princip poznatků a metod Design for X a Prediction of X. Základní poznatky a metody DfX a PoX pro docílení požadovaných a včasnou predikci docílených klíčových interdisciplinárních vlastnosti technických produktů - funkčnost, spolehlivost, bezpečnost, vzhled, vyrobitelnost, ekologičnost, výrobní a provozní náklady, obecné a elementární konstrukční vlastnosti, apod. Shrnutí a závěr. Přednášky: 1. Úvod 2. Problem Solving a Solution Procedure - konstruování jako řešení problému a jeho synergické uplatnění při návrhu TS 3. Problem Solving a Solution Procedure - specifikac požadavků na TS a na projekt , hledání řešení v alternativách 4. Problem Solving a Solution Procedure - hodnocení a rozhodování, komunikace a kompletace řešení, průběžné paralelní činnosti 5. Technický systém (TS) - jeho struktury, životní cyklus, vlastnosti a chování 6. Návrh a predikce vlastností produktu X (DfX&PoX) - základy teorie a metodiky 7. DfX&PoX k provozním účinkům a provozuschopnosti TS, k know-how a manažerským informacím v životním cyklu TS 8. DfX&PoX k člověku a ostatním živým objektům v životním cyklu TS 9. DfX&PoX k ostatním technickým systémům a technologiím v životním cyklu TS 10. DfX&PoX k aktivnímu a reaktivnímu pracovnímu, přírodnímu a vesmírnému prostředí v životním cyklu TS

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v poznatcích základních průpravných předmětů obecného strojařského vzdělání
konstruovat technické produkty na úrovni znalosti konstruování v bakalářském studiu
chápat souvislosti mezi strukturou konstrucke produktu a jeho vlastnostmi
orientovat se v základních poznatcích z teorie (technických) systémů
Odborné dovednosti
prezentovat své konstruktérské představy formou skic
provádět technické výpočty v souvislosti s konstruováním technických produktů
pracovat s kancelářským balíkem MS Office
Obecné způsobilosti
Smysl pro systematickou tvůrčí práci a dokumentaci výsledků
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
identifikovat širší škálu klíčových interdisciplinárních vlastností konstruovaného technického produktu, které rozhodují o jeho konstrukční konkurenceschopnosti a jsou nutnou podmínkou jeho tržní konkurenceschopnost
specifikovat požadavky na navrhovaný technický produkt z hlediska jeho celého životního cyklu
hodnotit předpokládané dosažené vlastnosti navrženého technického produktu
Odborné dovednosti
realizovat konstrukční proces se zaměřením na sub-optimální splnění požadavků na uvedené vlastnosti konstruovaného technického produktu a na včasné hodnocení jejich predikovaného docílení
řešit konstrukční úlohu z hlediska klíčových interdisciplinárních vlastností technického produktu jako komplexní úlohu
aplikovat softwareové postředky pro efektivní sestavení požadavků na budoucí technický produkt s ohledem na jeho životní cyklus a pro predikci budoucíh vlastností navrženého produktu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Kriticky hodnotí a implementují další poznatky do problematiky daného předmětu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Projektová výuka,
Příklady a aplikace z prostředí a zkušeností studentů
Odborné dovednosti
Využívat online formy výuky
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Konzultovat, prezentovat a obhájit dílčí i finální výsledky své tvůrčí práce.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Vzájemné hodnocení
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení dílčích výsledků
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Posouzení podle konzultovaných problémů a obhajoby výsledků
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Eder, W. E.; Hosnedl, S. Introduction to Design Engineering: Systematic Creativity and Management. USA: CRC Press. Taylor & Francis Group, London, New York., 2010, ISBN 978-0-415-55557-9. New-York. 2010.
  • Hosnedl, S. Engineering designing and evaluating technical products. Case Examples. Plzeň, ZČU, FST. 2022. Plzeň. 2022.
  • Hosnedl, S. Engineering designing and evaluating technical products. Materials for lectures. Plzeň, ZČU, FST. 2022. Plzeň. 2022.
  • Hubka, V.; Eder. Engineering design: General procedural model of engineering design. Zürich: Heurista. 1992., ISBN 3-85693-026-4. Zürich: Heurista. 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr