|
Vyučující
|
-
Němec Ladislav, doc. Ing. CSc.
-
Hosnedl Stanislav, prof. Ing. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Technické produkty jako technické systémy. Vlastnosti technických systémů a jejich klíčové domény. Základní princip poznatků a metod Design for X a Prediction of X. Základní poznatky a metody DfX a PoX pro docílení požadovaných a včasnou predikci docílených klíčových interdisciplinárních vlastnosti technických produktů - funkčnost, spolehlivost, bezpečnost, vzhled, vyrobitelnost, ekologičnost, výrobní a provozní náklady, obecné a elementární konstrukční vlastnosti, apod. Shrnutí a závěr. Přednášky: 1. Úvod 2. Problem Solving a Solution Procedure - konstruování jako řešení problému a jeho synergické uplatnění při návrhu TS 3. Problem Solving a Solution Procedure - specifikac požadavků na TS a na projekt , hledání řešení v alternativách 4. Problem Solving a Solution Procedure - hodnocení a rozhodování, komunikace a kompletace řešení, průběžné paralelní činnosti 5. Technický systém (TS) - jeho struktury, životní cyklus, vlastnosti a chování 6. Návrh a predikce vlastností produktu X (DfX&PoX) - základy teorie a metodiky 7. DfX&PoX k provozním účinkům a provozuschopnosti TS, k know-how a manažerským informacím v životním cyklu TS 8. DfX&PoX k člověku a ostatním živým objektům v životním cyklu TS 9. DfX&PoX k ostatním technickým systémům a technologiím v životním cyklu TS 10. DfX&PoX k aktivnímu a reaktivnímu pracovnímu, přírodnímu a vesmírnému prostředí v životním cyklu TS
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v poznatcích základních průpravných předmětů obecného strojařského vzdělání |
| konstruovat technické produkty na úrovni znalosti konstruování v bakalářském studiu |
| chápat souvislosti mezi strukturou konstrucke produktu a jeho vlastnostmi |
| orientovat se v základních poznatcích z teorie (technických) systémů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prezentovat své konstruktérské představy formou skic |
| provádět technické výpočty v souvislosti s konstruováním technických produktů |
| pracovat s kancelářským balíkem MS Office |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Smysl pro systematickou tvůrčí práci a dokumentaci výsledků |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| identifikovat širší škálu klíčových interdisciplinárních vlastností konstruovaného technického produktu, které rozhodují o jeho konstrukční konkurenceschopnosti a jsou nutnou podmínkou jeho tržní konkurenceschopnost |
| specifikovat požadavky na navrhovaný technický produkt z hlediska jeho celého životního cyklu |
| hodnotit předpokládané dosažené vlastnosti navrženého technického produktu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat konstrukční proces se zaměřením na sub-optimální splnění požadavků na uvedené vlastnosti konstruovaného technického produktu a na včasné hodnocení jejich predikovaného docílení |
| řešit konstrukční úlohu z hlediska klíčových interdisciplinárních vlastností technického produktu jako komplexní úlohu |
| aplikovat softwareové postředky pro efektivní sestavení požadavků na budoucí technický produkt s ohledem na jeho životní cyklus a pro predikci budoucíh vlastností navrženého produktu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Kriticky hodnotí a implementují další poznatky do problematiky daného předmětu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Projektová výuka, |
| Příklady a aplikace z prostředí a zkušeností studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Využívat online formy výuky |
| Prezentace práce studentů, |
| Projektová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Konzultovat, prezentovat a obhájit dílčí i finální výsledky své tvůrčí práce. |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Vzájemné hodnocení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení dílčích výsledků |
| Seminární práce, |
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Posouzení podle konzultovaných problémů a obhajoby výsledků |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Eder, W. E.; Hosnedl, S. Introduction to Design Engineering: Systematic Creativity and Management. USA: CRC Press. Taylor & Francis Group, London, New York., 2010, ISBN 978-0-415-55557-9. New-York. 2010.
-
Hosnedl, S. Engineering designing and evaluating technical products. Case Examples. Plzeň, ZČU, FST. 2022. Plzeň. 2022.
-
Hosnedl, S. Engineering designing and evaluating technical products. Materials for lectures. Plzeň, ZČU, FST. 2022. Plzeň. 2022.
-
Hubka, V.; Eder. Engineering design: General procedural model of engineering design. Zürich: Heurista. 1992., ISBN 3-85693-026-4. Zürich: Heurista. 1992.
|