|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
1. Physiological development of children under 3 years of age. 2. Milestones in development, pathological deviations. 3. Handling - theory and practice. 4. Vojt's reflex locomotion in children up to 1 year. 5. Pathological development - oblique neck, persistent head predilection, hip dysplasia, central coordination disorder. 6. Central coordination disorder. 7. Persistence of primary reflexes. 8. Practical advice - choosing a stroller, car seat, swaddling, carrier. 9. Development of gait, baby's foot, choice of shoes. 10. The importance of developmental kinesiology as a diagnostic tool. 11. Repetition, videos, analysis of videos.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 22 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 30 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to describe the division of childhood and characterize the individual age periods |
| Skills |
|---|
| to test the psychomotor development of an individual |
| Competences |
|---|
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| characterises the individual developmental stages |
| describes the development of a healthy child in the individual trimenons |
| characterises pathological development in the individual developmental stages |
| explains the differences between the use of the Vojta method, handling and dynamic neuromuscular stabilization |
| enumerates the consequences of deviations from normal development |
| Skills |
|---|
| analyses the child's development at each stage |
| creates a therapy plan |
| formulates qualitative and quantitative changes in development |
| designs therapy through handling |
| carries out practical handling |
| evaluates the results of therapy |
| Competences |
|---|
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Multimedia supported teaching |
| Task-based study method |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration |
| Practicum |
| Competences |
|---|
| Task-based study method |
| Practicum |
| Skills demonstration |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Test |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Competences |
|---|
| Test |
| Skills demonstration during practicum |
|
Recommended literature
|
-
Čápová, Jarmila. Od posturální ontogeneze k terapeutickému konceptu. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7329-418-2.
-
Dylevský, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc : Poznání, 2012. ISBN 978-80-87419-18-2.
-
Hellbrügge, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte : psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6.
-
KAČÍRKOVÁ, Michaela, RYBOVÁ, Zuzana. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem - Fyzioterapeutky dětem. Praha - Euromedia Group, a. s. ? ESENCE, 2022. ISBN 978-80-242-8004-2.
-
KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě 2. 100 her a nápadů pro děti do 4 let. 1. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-7053-4.
-
KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě. 99 nápadů jak si hrát s miminkem 2. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-5313-1.
-
Skaličková-Kováčiková, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. První vydání. 2017. ISBN 978-80-270-2292-2.
-
Skaličková-Kováčiková, Věra. Problémy kojenců v motorice, terapie Vojtovou metodou. Praktická informace nejen pro rodiče. Vyd. 1. Olomouc: RL-Corpus, 2023. ISBN 978-80-11-0294-0.
-
Skaličková-Kováčiková,Věra. Vojtova metoda není jen technika. 1. vyd.. Olomouc: RL-Corpus, 2020. ISBN 978-80-270-8760-0.
-
VOJTA,Václa;PETERS, Annegret. Vojtův princip. 3. vyd.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.
-
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy. Opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. vyd.. Statenice: Fronte, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.
|