Course: Introduction to methodics on neurodevelopmental backgrounds 2.

» List of faculties » FZS » KFE
Course title Introduction to methodics on neurodevelopmental backgrounds 2.
Course code KFE/UMN2
Organizational form of instruction Tutorial
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Ryba Lukáš, Mgr.
Course content
1. Dynamic Neuromuscular Stabilization 2. Propriceptive Neuromuscular Facilitation 3. Method by R. Brunkow 4. ACT Acral Coactivation Therapy. Evaluation and training of movement patterns also by remote access - online. 5. Method of L. Mojžíšová

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 11 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 22 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
classify individual paradigms of methods on a neurodevelopmental basis
characterize their use in therapy in different indication areas
Skills
evaluate the results
prefer the most appropriate type of physical activity and educate the patient / family to participate actively in the treatment.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
characterize individual methods on a neurodevelopmental basis
Skills
on the basis of special examinations, to correctly select and apply the basic techniques of the methodology on the neuro-developmental basis.
teaching methods
Knowledge
Lecture with visual aids
Skills
Lecture with a video analysis
Practicum
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Adler, Susan S.; Beckers, Dominiek; Buck, Math. PNF in practice : an illustrated guide. 3rd ed. Heidelberg : Springer, 2008. ISBN 978-3-540-73901-2.
  • Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. část. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Králíček, Petr. Úvod do speciální neurofyziologie. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-618-2.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
  • SHUMWAY-COOK, Anne a WOOLLACOTT, Marjorie H. Motor control: translating research into clinical practice.. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 0-7817-6691-5.
  • Špringrová, Ingrid. Akrální koaktivační terapie : vycházející ze základních principů metody Roswithy Brunkow. Vyd. 1. [Čelákovice] : Rehaspring, 2011. ISBN 978-80-260-0912-2.
  • Špringrová, Ingrid. Akrální vzpěrná cvičení pro napřímená záda u kojenců a dětí : průvodce cvičením ACT. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-260-8264-4.
  • Špringrová, Ingrid. Akrální vzpěrná cvičení pro napřímená záda. 3., doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-906440-0-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester