Course: Communication 2

» List of faculties » FZS » KOS
Course title Communication 2
Course code KOS/KMS2
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Ratislavová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Kroupová Lenka, Mgr.
Course content
Content of lectures: Excessive life situations, communication with people in a difficult life situation, non-adaptive behavior. Communication with a problem patient. Communication with a handicapped person. Communication Techniques in Patients with Chronic Disease Communication in palliative care, principles of accompanying dying Problem burn-out / burnout syndrome / relaxation techniques. Content of the exercise: Self-recognition, self-acceptance, self-presentation. Social perceptions. Socio-psychological training. Nonverbal Communication. Interview, questioning technique, mirroring, summarizing, silence. Rhetoric, Output, Presentation. Developing empathy. Practice of assertive behavior. Practice effective communication during different training situations. Skills training for coping with conflict and stress situations. Solving model situations. Communication with a client of different age, health. Communication with relatives. Multicultural communication. Communicating with your doctor. Crisis intervention. Překladač Google pro firmy:Translator ToolkitPřekladač webových stránek

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture
prerequisite
Knowledge
úspěšné splnění předmětu KMS1
Skills
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace.
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
analyzovat chování a komunikaci agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní
vysvětlit jednotlivé asertivní techniky
popsat komunikaci s problémovým pacientem
navrhnout způsob komunikace zdravotníka s problémovým pacientem
objasnit pojem aktivní a pasivní naslouchání
vysvětlit metody aktivního naslouchání
Skills
aplikovat jednotlivé techniky asertivity v modelové situaci
aplikovat jednotlivé techniky aktivního naslouchání v modelové situaci
realizovat sebereflexi
projevit komunikační dovednosti při komunikaci s problémovým pacientem v modelové situaci
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Practicum
Skills demonstration
Collaborative instruction
Skills
Practicum
Skills demonstration
Collaborative instruction
Competences
Practicum
Skills demonstration
Collaborative instruction
assessment methods
Knowledge
Written exam
Skills demonstration during practicum
Skills
Continuous assessment
Skills demonstration during practicum
Competences
Continuous assessment
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
  • BORG, James. Řeč těla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4474-2.
  • Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
  • Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace : projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
  • PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. 200s. ISBN 978-80-247-4484-1..
  • POTTS, Conrad., POTTS, Suzanne. Asertivita - umění být silný v každé situaci. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.
  • Tomová, Šárka; Křivková, Jana. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester