|
Lecturer(s)
|
-
Procházková Věra, Mgr.
-
Hříbalová Barbora, MUDr.
-
Nguyenová Tra Mi, MUDr.
|
|
Course content
|
Nursing process for patients with incontinence and dysfunction of the pelvic floor. Prevention of kidney and urinary tract infections, prevention of kidney and urinary tract diseases. Syllabus of exercises: Nursing process in patients with inflammatory urinary tract diseases. Nurse role in patient preparation for endoscopic examination, patient care after endoscopy. Care of a patient with a replacement urine derivative - epicystostomy, nephrostomy, urostomy, permanent urinary catheter, intermittent catheterization. Nursing process in patients with kidney diseases - conservative and perioperative care. Nursing process in patients with incontinence (pelvic floor dysfunctions). Nursing process in patients with renal failure, hemodialysis, peritoneal dialysis, renal transplantation. Educational plan - prevention of cancer, prevention of kidney and urinary tract diseases (including pelvic floor dysfunctions)
|
|
Learning activities and teaching methods
|
|
Interactive lecture
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Student má základní znalosti anatomie, fyziologie, ošetřovatelství |
| Skills |
|---|
| Student dokáže poskytovat základní ošetřovatelskou péči formou ošetřovatelského procesu. |
| Student ovládá praktické výkony a intervence předepsané sylabem předmětu Ošetřovatelské postupy 1,2. |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| they will be able to correctly identify symptoms indicating disease |
| clinically evaluate the acute condition of the patient |
| naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence, |
| vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí |
| naplánovat a realizovat přípravu nemocného před diagnostickým a operačním výkonem |
| orientovat se ve zdravotnické dokumentaci |
| Skills |
|---|
| realizovat adekvátní ošetřovatelskou péči o pacienta s onemocněním ledvin a močových cest |
| edukovat pacienta před vyšetřením a operačním výkonem |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Interactive lecture |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Self-study of literature |
| Multimedia supported teaching |
| Skills |
|---|
| Practicum |
| Competences |
|---|
| Interactive lecture |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Self-study of literature |
| Practicum |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Oral exam |
| Seminar work |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Competences |
|---|
| Test |
| Seminar work |
| Skills demonstration during practicum |
|
Recommended literature
|
-
Čoupková, Hana; Slezáková, Lenka. Ošetřovatelství v chirurgii I. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3129-2.
-
HANUŠ, Tomáš a Petr MACEK. Urologie pro mediky. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3008-3.
-
JANÍKOVÁ, Eva a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelská péče v chirurgii: pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Klener, Pavel. Vnitřní lékařství. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-705-9.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, Alena a Marie NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1777-7.
|